2014. augusztus 20., szerda

Cukrozott sűrített tej (enyhén karamellizált)






Rumos diófagyit akartam készíteni, csak épp sűrített tejet felejtettem el venni hozzá. Korábban mindig tartottam itthon, hiszen a kávét azzal ittuk, de jó ideje már nem veszünk. Amikor még használtuk, többször eszembe jutott, hogy házilag kellene elkészíteni, mert akkor legalább csak az lenne benne, amit én magam beleteszek. Aztán feledésbe merült a sűrített tej és annak házi előállítása is. Mígnem ugyebár eljött ama fent említett pillanat, amikor kellett volna a fagyihoz. A kisboltban nem lehet kapni, kedvem pedig nem túl sok volt csak emiatt elkarikázni az egyik bevásárlóközpontba. Nya, hát akkor net beizzít, nézzük, hogy is lehet ezt házilag prezentálni. Naná, hogy egyből minimum tizenötféle verzió köszönt vissza, mire összegyúrtam belőlük egy sajátot, csökkentett mennyiségű hozzávalókból. Úgy sem használnám fel jó darabig, ami megmaradna, és csak rám romlana. Vagy mégse? A Kutya ui. imádja csak úgy a szájába folyatni a bolti tubusosat, de ahhoz én nem járulok hozzá, hogy magába töltsön 1,5 dl tömény cukrot, még akkor sem, ha házi készítésű. Így aztán csak annyit főztem, amennyi kell, ill. egy kis pluszként annyit, amennyit nem sajnálok kikanalaztatni vele a befőttesüvegből.

Az én sűrített tejem nagyon szépen besűrűsödött, sőt kissé meg is karamellizálódott. Nem kellett várnom másnapig, hogy igazán olyan legyen, amilyennek lennie kell. Nem tudom, hogy az enyém mitől lett ilyen szép színű, hiszen vastag falú lábosban, az előírt ideig és pöszörögve főztem. De nem bánom, mert szerintem sokkal finomabb lett a jól megszokott ízhez képest.
Úgy gondolom, mégis a főzési időben lehet a bibi, szerintem egész nyugodtam a felére lehet csökkenteni ilyen kis mennyiség esetében, és akkor folyósabb, valamint világosabb színű lesz.









Hozzávalók 1,5 dl-hez:

2 dl tej
1,5 dl habtejszín
12 dkg cukor
2,5 dkg 80%-os vaj (elmaradhat)

elkészítés:

  1. A hozzávalókat kisebb lábosba tesszük és nagy lángon, állandó keverés mellett, forrástól számítva 10 percig főzzük.
  2. Őrlángon főzzük tovább 20-40 percig, közben néha-néha megkavarjuk.
  3. Ha már kezd sűrűsödni, akkor elzárjuk alatta a lángot (de tovább főzve megvárhatjuk, hogy halványbarna árnyalatú legyen), vízfürdőbe tesszük, még langyosan kis befőttesüvegbe kanalazzuk, lezárjuk és felhasználásig hűtőbe tesszük.
  4. A kész sűrített tejet hagyományosan kávéba, de bonbonok, sütemények töltésére és fagylaltkészítéshez is használhatjuk.











8 megjegyzés:

  1. Mióta tervezem már én is, de még nem került rá sor. Most viszont már itt a kész recept, és nem is tűnik bonyolultnak az elkészítése. :) A színe nekem kifejezetten tetszik, nagyon guszta! :) És szuperek a fotók! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó,örülök, hogy tetszik Hankka! Valóban nem bonyolult, csak az első 10 percben kell ott állni mellette, utána már csak oda-odafigyelgetni. És nagyon fincsi, nem olyan bűn édes, bár az arányok ízlés szerint változhatnak. Csak biztatni tudlak, hogy fogj neki te is. :)

      Törlés
  2. Nahát! :D Ez oltári! Igaz, mi nem vagyunk nagy fogyasztói, de egy biztos; ha legközelebb csokoládés mogyorókrémet csinálok, akkor a sűrített tej is házi lesz hozzá! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, nagyon jó hír számomra, hogy te is elkészíted majd. :) Mi sem teszünk már kávéba, most is csak a fagyikészítésből visszamaradt mennyiséget tettük bele, de az tuti, hogy máskor is nekifogok, mert sütibe is jó lesz. :)

      Törlés
  3. Valami csodás lett! Viszem a receptedet... A napokban pont ezeket tanulmányoztam én is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, nagyon köszönöm Roza! Örülök, hogy tetszik. :) Remélem, ízleni fog, ha elkészíted.

      Törlés
  4. Nagyon jó, ki is fogom próbálni. Néha veszek én is sűrített tejet, de aztán hamar elfogy a reggeli kávéba...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek örülök, Kriszti! Szerintem neked is ízlene. Egyszerre készíts többet, akkor tovább tart! :D ;)

      Törlés