2012. augusztus 3., péntek

Ropogós héjú krumplis kenyér






Szép emlékeim vannak erről a kenyérről, mert egyrészt a krumplis kenyér az egyik kedvencünk, másrészt sok dicséretet kaptam érte.
A Kedvesem 2 napra elment itthonról, és én egyedül maradtam a 4 macskával. A hazaérkezését finom, friss kenyérrel akartam megünnepelni, ui. neki ez felér egy 3 fogásos vacsorával. A múltkor megállapítottuk, hogy az eddig készült kenyereim közül a krumplis és a hagymás-paprikás áll a legközelebb az ízlésünkhöz, de mivel utóbbi macerásabb, ezért döntöttem az előbbi mellett. Most viszont még finomabbra szerettem volna elkészíteni, ezért sima- és rétesliszt keveréke helyett a hozzávalókban felsorolt lisztekből sütöttem, és kicsivel több krumplit adtam hozzá. Nem csalódtunk, ez még jobb lett, mint az előző, és szerintünk az arányokat illetően ez már nem is szorul további fejlesztésre. Természetesen egyéb fűszerekkel is meg lehetne azért bolondítani. A kenyérliszt-teljes kiőrlésű búzaliszt arányán változtathatunk, attól függően, hogy fehérebb vagy barnább kenyeret szeretnénk.
Kíváncsiságból lemértem, amikor kisült, és 10 dkg híján 1 kg lett.












Hozzávalók: 
 
35 dkg kenyérliszt (BL 80)
15 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
1 ek só
15 dkg krumpli (tisztítva mérve)
2-2,5 dl langyosra hűlt burgonya főzőlé
1 ek cukor
3 dkg élesztő 
lenmag és liszt a szóráshoz  

elkészítés:

  1. A krumplit megpucoljuk, felkockázzuk, kevés vízben puhára főzzük, villával összetörjük és langyosra hűtjük.
  2. A cukrot 1 dl burgonya főzőlében feloldjuk, belemorzsoljuk az élesztőt, simára keverjük és letakarva felfuttatjuk.
  3. A kétféle lisztet a sóval és a krumplival elvegyítjük és összedolgozzuk a felfuttatott élesztővel, valamint a maradék főzőlével.
  4. Ha a tészta már nem ragad, enyhén lisztezett felületre borítjuk és jól kidolgozzuk. (Ha szükséges, kevés lisztet apránként belegyúrunk.)
  5. A tálat enyhén kilisztezzük, visszatesszük bele a tésztát és letakarva, meleg helyen duplájára kelesztjük.
  6. Ezután gyengéden átgyúrjuk, majd 3 egyenlő része osztjuk és mindegyik darabot megsodorjuk.
  7. A sodormányokat az egyik végüknél fogva összeragasztjuk, megfonjuk őket, a másik végüket is összenyomkodjuk és kör alakúra formázzuk.
  8. A fonatot sütőpapírral bélelt tepsire tesszük, letakarva további 15-20 percig kelesztjük, majd a tetejét megkenjük vízzel, megszórjuk lenmaggal és egy kevés liszttel.
  9. Előmelegített sütő alsó harmadába téve ropogósra sütjük, majd rácson hagyjuk kihűlni. (A sütő aljába előzőleg egy kis tálka vizet is tehetünk.)

sütési hőfok: 200°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 40 perc

Tipp:
A kenyeret kapcsos tortaformában is megsüthetjük. Ez esetben azt is érdemes sütőpapírral kibélelni.
Én is így sütöttem legelőször, de nem tetszett, hogy a sütőforma pereme miatt a kenyérnek karimája lett. Második alkalommal kipróbáltam a hatos fonást - úgy nagyon szép lett a kenyér, lásd: utolsó kép.



















hatos fonással készült kenyerem





3 megjegyzés:

  1. Ó, milyen szép lett! A hatos fonással készült is guszta, de ez a kis kerek... A szelet meg olyan, mint egy felhő. :) Nagyon tetszik. Biztos nagyon finom is! Szívesen megkóstolnám. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, örülök, hogy tetszik! :) Hatossal még csak egyszer csináltam, hármas fonással, kerekre alakítva pedig csak most másodjára. A többi alkalommal mindig vekni alakú volt.
      Igazad van, a szelet tényleg felhő alakú. Ez eddig fel sem tűnt. De aki ilyen klasszul tud asszociálni, mint te, annak rögtön 2 szelet jár kóstolónak. ;)

      Törlés
    2. Ó! Köszönöm szépen! ♥

      Törlés