2016. május 12., csütörtök

Epres-túrós morzsasüti












Megszegtem a fogadalmamat – nem vártam addig, amíg már a szabadföldi eper is teremni kezd, és fóliásat vettem. :D Mentségemre szolgáljon, hogy gyönyörűek voltak, és amikor nézegettem, az árus felbátorított a kóstolásra. Bár csöppet felfújtnak éreztem (túl sokat öntözhették), ízre mégis közelített a napon ért társaihoz. Ezekkel a nagyméretű eprekkel baromi jól lehet díszíteni, viszont sosem olyan mézédesek, mint kedvencem, a pici, fehér húsú „paraszteper”, amiből manapság nem is nagyon találni még a piacon sem. De egy kicsit elkanyarodtam…
Az év első epervásárlásának eredményét csak úgy magában ettük meg, de a második adagot mindenképp valamilyen sütibe belesütve képzeltem el. Már tervben volt (van) egy epres édesség, de amikor a kedvenc német receptes oldalam lehetőségként feldobta az alábbi recept eredetijét, valahogy azonnal eldőlt, hogy ez lesz a hétvégi desszertünk.
Általában fele adagokat szoktam sütni, mert Anyáékkal együtt csak négyen vagyunk, és bőven elég ennyi is. Most is feleztem, sőt át is variáltam, ui. elég hamar kiderült, hogy az arányokkal helyenként baj volt. Az eper őrült soknak tűnt a tésztához viszonyítva, akárcsak a tetejére szánt morzsa. Így ezeket jócskán lecsökkentettem.
A másik meglepetés a tészta kapcsán ért. Azt hittem, ez majd egy önthető állagú massza lesz, de nem így volt. És nem hinném, hogy a finomliszt tönkölyre való kicserélése miatt, ui. ez a két különböző típusú liszt a sokszori tapasztalataim szerint megítélve egyformán viselkedik. Úgyhogy nem ez lehetett a gond. Készítés közben gondolkodtam rajta, hogy egy kis tejfölt vagy tejet kavarok hozzá, de elsőre mégse mertem ezt megkockáztatni, nehogy elrontsam, és kárba vesszem az értékes alapanyag. Így aztán kisebb nehézségek árán, de végül sikerült beleegyengetni a tésztát a tepsibe. Ezek után nagyon kíváncsi voltam, milyen lesz a kész sütemény. Szerencsére pozitív meglepetésben volt részem, mert egy igazán könnyű, levegős tészta kerekedett ki belőle, ami bár kicsit vastagabb lett a kelleténél, ízre és állagra mégis tökéletesnek bizonyult. Ebben Anya és a Kutyafül is megerősítettek. A Kutya ráadásul vagy ötször megállapította, hogy neki ez a süti nagyon ízlik. :)
Eredetileg négyzet alakúra kell felszeletelni, de a tészta magassága miatt úgy nem mutattak túl jól, ezért félbevágtam. Az enyémek a mintamodellhez mérve nem lettek olyan tetszetősek, de annyi baj legyen. Nem egy fogyókúrás süti, az biztos, de legalább kevesebb is elég belőle. :D













Hozzávalók 16x25 cm-es tepsihez:

Tésztamorzsához:
7,5 dkg fehér tönkölybúzaliszt vagy finomliszt
6 dkg hideg vaj
5 dkg barna nádcukor
½ cs. vaníliás cukor
1 egészen kis tojás sárgája (vagy egy nagyobb fele)
egy kis csipet só

Tésztához:
20 dkg fehér tönkölybúzaliszt vagy finomliszt
12 dkg puha vaj
12 dkg barna nádcukor
egy kis csipet só
2 tojás
1 tk. foszfátmentes sütőpor

Töltelékhez:
30 dkg földieper
40 dkg túró
6,5 dkg puha vaj
7 dkg barna nádcukor
1 cs. vaníliás cukor
2 tojás
½ cs. vaníliás pudingpor
0,5 dl tejszín

elkészítés:

  1. A morzsához a lisztet, a kétféle cukrot, a sót, a tojássárgáját, és a felkockázott, hideg vajat tálba teszünk, és kézzel morzsalékos tésztává dolgozzuk. Akkor jó, ha a tésztarögök borsónyi méretűek. Hűtőbe tesszük.
  2. Az epret megmossuk, kicsumázzuk, szárazra töröljük és nagyobb darabokra vágjuk.
  3. A túrókrémhez a puha vajat a kétféle cukorral robotgéppel simára kavarjuk. A tojásokat egymás után hozzádolgozzuk, majd belekeverjük a túrót, a tejszínt és a pudingport.
  4. A tésztához a vajat és a cukrot a csipet sóval együtt krémesre kavarjuk, majd egymás után hozzádolgozzuk a tojásokat. A lisztet elvegyítünk a sütőporral, és a vajas krémhez keverjük. (A tészta nem lesz önthető állagú.)
  5. A tepsit kivajazzuk-kilisztezzük, kanállal egyenletesen elosztjuk benne a tésztát úgy, hogy mindenhova jusson belőle, és fakanállal elsimítjuk. (Ez kissé nehézkesebb a kelleténél, de ha elég türelmesek vagyunk, megoldható.)
  6. Elosztjuk rajta az eperszemeket úgy, hogy a tésztát mindenhol befedje, ráöntjük a túrókrémet, majd megszórjuk a tésztamorzsával.
  7. Előmelegített sütőben, alulról a 2. sínre téve megsütjük. Tepsistől együtt tortarácsra tesszük, és miután kihűlt, először 12 db négyzetre vágjuk, majd mindegyiket megfelezzük. Így 24 szelet süteményt kapunk. (Tejszínhabot is kínálhatunk hozzá, bár szerintem ez fölösleges.)

sütési hőfok: 200°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 45 perc
























































Forrás: lecker.de



4 megjegyzés:

  1. Eper és túró = ♥ :D Azt hiszem erről a sütiről én is hasonlóképp nyilatkoznék, mint Kutyafül. :D Olyan klassz, hangulatosak a fotók is! Nagyon tetszenek a színek! :) Egy kis kóstolóban reménykedve kinyitottam az ablakot. ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, de aranyos vagy, köszönöm szépen! ♥ :) Miközben örömömben vigyorgok, jár a kezem, és épp csomagolom neked a nagy tálca kóstolót. ;) Ó, igen, a színek... fagyi színek. :D Örülök, ha tetszik. :)

      Törlés
    2. :D Igen, tényleg olyanok. :D Köszönöm a kóstolót, hiánytalanul megérkezett. Bár mostanra ez nem mondható el róla. ;)

      Törlés
    3. Ó, dehogynem, hiánytalanul megvan mind... a pocakodban! :D

      Törlés