2016. január 18.

Újhagymás burgonya gratin







Nem ez az első eset, hogy burgonya gratint készítettem, de ez az első alkalom, hogy felkerült a blogra. Első alkalommal a gratin nem lett tetszetős, de legalább kiderült, hogy így még én is szeretem a főtt a krumplit. :D Második nekifutásra sem lett túl szép, de akkor már mindegy volt. Harmadik alkalommal – bár jóval nagyobb sütőtálban készült – végre szemre is klasszul sikerült, de akkor meg a hozzá sütött hús képeivel elégedetlenkedtem, úgyhogy végképp kénytelen voltam újra elkészíteni, és végre a 4. fotózás eredménye mellett maradni, hogy végre közkinccsé legyen. Persze ez a kis harcom a burgonya gratinnal a tálalás szépségét illetően mit sem változtat azon, hogy ez a köret bizony olyan finom, hogy képes vagyok többször is nekiveselkedni, és a sütés eredményét minden alkalommal gyomrom tartalmává varázsolni. :D






Hozzávalók 4 személyre (4 db 10,3 cm átmérőjű, 6,7 cm magas szufléformához):

60 dkg krumpli
4 szál újhagyma
3 dl tejszín
2 dkg étkezési kukoricakeményítő
1 tk. édeskés curry
őrölt zöld bors

vaj a formához
4 szelet mozzarella vagy 8 dkg bármilyen reszelt sajt (elmaradhat)

elkészítés:
  1. A krumplit meghámozzuk, vékony szeletekre vágjuk, és a vajjal kikent sütőformákban körkörösen elrendezzük úgy, hogy a szeletek kissé fedjék egymást. Minden réteget megszórunk karikára vágott újhagymával.
  2. A keményítőt egy kevés tejszínnel simára keverjük, majd felöntjük a többi tejszínnel, megfűszerezzük és jól elkeverjük.
  3. Négyfelé osztva a burgonyára öntjük, előmelegített sütőben, alufólia alatt sütjük 25 percet, majd további 20 percet fólia nélkül, amíg a teteje pirulni nem kezd. Újhagymakarikákkal és petrezselyemzölddel díszítve azonnal tálaljuk.
sütési hőfok: 200°C
sütési mód: alul-felül sütés (alulról a 2. rácson)

Tipp:

A gratint más módon is feltálalhatjuk: a formában előbb hagyjuk langyosra hűlni, hogy szépen ki tudjuk borítani belőle. Egy ív sütőpapírt vágjunk 4 részre, és miután kibéleltük velük a tepsit, fordítsuk rá a forma oldalától előzőleg késsel elválasztott gratint. Tegyünk a tetejükre egy-egy szelet mozzarella sajtot, vagy szórjunk rá reszelt sajtot, és a sütő középső rácsára téve, szintén 200°C-on, grill fokozaton, kb. 10 perc alatt olvasszuk rá. Ezután a sütőpapír segítségével mindegyiket emeljük át külön tányérokra.




















A recept a Kifőztük gasztromagazin januári számában is megjelent.

4 megjegyzés:

  1. Annyira csípem az ilyen ételeket! Mindkét tálalási mód szuper, úgyhogy ha lehet kérnék szépen mindkettőből, csak a bizonyosság végett. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor már ketten vagyunk, vagy lehet, hogy többen.... :D Örömmel küldök kis tálkás és "borított" verziójú gratint is. Nevetni fogsz, de miután kihűlt, beleborítottam az egészet egy serpenyőbe, és kevés tejszínnel összeforraltam. Amikor pedig marad belőle egy kevés, kukoricával dúsítom. Úgy a legfinomabb. :D Kérsz olyat is? Mert pont van. ;)

      Törlés
    2. :D Viccelszbolondozol? Hát még szép, hogy kérek! Kérek én mindenféle verzióból, mert tuti biztos vagyok benne, hogy mind ízleni fog! ;)

      Törlés
    3. :D Gyáj, de jó, akkor odabohóckodom hozzátok mind a 3 variációt, és majd eldöntöd, melyik a leginkább nyerő. ;)

      Törlés