2015. december 23., szerda

Mézes-grízes szelet






A Kutyafülnek a „grízes” az egyik kedvenc sütije. A recept az anyukájától való, aki évekkel ezelőtt a Planétás kártyasorozatban találta, de egy kis kísérletezés után alakított a recepten. Így lett tökéletes. Annyira finom, hogy még én is, aki sem a mézes tésztát, sem a tejbegrízt nem igazán kedvelem, az egyik kedvenc sütimnek mondhatom, főleg, ha az anyósom készíti, ui. azon túl, hogy a tésztája és a krémje is tökéletes, saját főzésű, kellemesen savanykás sárgabaracklekvárt tesz bele, ami engem a régi barackos, zselés szaloncukor ízére emlékeztet. Talán mondanom sem kell, hogy imádtam. :)
Régóta el akartam kérni tőle ennek a finomságnak a receptjét, és pár hónappal ezelőtt végre megszereztem. Karácsonyra terveztem megsütni, ám ezidáig még egyszer sem sikerült nekifognom, sőt a szülinapomra és a névnapomra is az én kedves anyósom készítette el nekem meglepetés ajándék gyanánt a Kutyinyek titkos közreműködésével. :D
Mivel a névnapom igen közel van a karácsonyhoz, ezért úgy döntöttem, nem az elkövetkezendő napokban fogom életemben először egyedül is megsütni. Viszont az anyósomtól engedélyt kaptam, hogy feltegyem a blogra az ő keze munkáját dicsérő szépséges süteményt. Azt mondta, nem is kell elárulnom, hogy nem én csináltam, mert szerinte nekem elsőre is tökéletesre fog sikerülni. :D (Azt hiszem, ő jobban bízik bennem, mint én magamban.) Én azonban nem szívesen ékeskedem más tollával, ezért eszem ágában sincs eltitkolni a tényt, hogy nem az én kezem alól kerül ki. De megfogadtam, hogy az új évben végre én is megsütöm majd. :)
A mézes-grízes egy igazi ünnepi édesség – karácsonyra tökéletes választás. :)











Hozzávalók:

Tésztához:
15 dkg cukor
10 dkg vaj
0,5 dl tej
2 ek. méz
1 csapott mk. szódabikarbóna
45 dkg finomliszt
1 tojás

Krémhez:
8 dl tej
6 ek. búzadara (nem púpozott!)
1 cs. vaníliás cukor
15 dkg porcukor
15 dkg vaj
0,5 dl rum
40 dkg sárgabaracklekvár

Tetejére:
10 dkg étcsokoládé
1,25 dkg vaj
0,25 dl tejszín

elkészítés:

  1. A cukrot összekeverjük a szódabikarbónával, a mézzel, a tejjel, a puha vajjal, és gőz fölött kb. 10 perc alatt habzásig főzzük.
  2. Levesszük a tűzről, szoba-hőmérsékletűre kihűtjük, majd hozzákeverjük a villával előzőleg felvert tojást és a lisztet. (Nem szabad több lisztet hozzáadni, mert kemény lesz, inkább tegyük hűtőbe, ha nagyon ragadna.)
  3. A tésztát megfelezzük, mindegyik gombócot lisztezett felületen 32x40 cm-es téglalapokká kinyújtjuk (vagy akkorára, amekkora a gáztepsink), majd középen félbevágjuk. Így 2-2 lapot kapunk, amiket tepsikre fektetünk egymás mellé, és világos aranysárgára sütjük.
  4. A krémhez vaníliás cukorral ízesített tejben megfőzzük a búzadarát, és kihűtjük. (Melegen még hígnak tűnhet, de mire kihűl, kellően besűrűsödik.)
  5. A vajat a porcukorral habosra kavarjuk, rummal ízesítjük, majd alaposan összekeverjük a tejbegrízzel.
  6. A krémet kétfelé vesszük, és az egyik adaggal megkenünk egy tésztalapot. Rátesszük a 2. lapot, megkenjük baracklekvárral, erre ráhelyezzük a 3. lapot, amin elosztjuk a maradék krémet. Befedjük a 4. tésztalappal.
  7. A csokimázhoz a vajat a tejszínnel együtt felforrósítjuk, majd elzárjuk alatta a lángot.
  8. Beletördeljük a csokit, puhulni hagyjuk, majd simára keverjük, és bevonjuk vele a süteményt.
  9. Másnapig, de min. 4-5 órát hűtőben pihentetjük, hogy a tészta megpuhuljon, és a csoki megkössön a tetején. Meleg vízbe mártott késsel tetszés szerint szeleteljük.

sütési hőfok: 175°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 5-7 perc

























4 megjegyzés:

  1. Ó, de nagyon szép képek! Egy nagyon szép sütiről, ami nagyon-nagyon nagy kedvenc. :D Imádom így ahogy van! ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! ♥ És még hogy fogjuk imádni, ha én is ilyenre sütöm egyszer... hamarosan. :D De addig is küldök belőle nektek az ünnepi asztalra. :)

      Törlés
  2. Olyan tökéletesre "csinálta" a kedves anyósod ezt a süteményt, mintha szakmabeli cukrász készítette volna! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, átadom neki a dicséretet. :)

      Törlés