2015. december 22., kedd

Diós rudacskák











Ennek a receptnek a mákkal készült változatát Gabriellánál találtam, amikor diós édességek után kutattam a neten. Érdekes, hogy akkor mégis hogyan akadhattam rá, ha az mákos. :D Mindegy, lényeg, hogy megtaláltam. :) Szinte semmit sem változtattam rajta, hiszen a linzertészta alapreceptjét e sütemény kapcsán nem érdemes átalakítani, legfeljebb az ízesítésén lehet picit variálni, és citromhéj helyett használhatunk narancshéjat, sőt annak is a kandírozott változatát. Én most mégis a citromhéjnál maradtam, mert pont elfogyott a nyáron Horvátországban vásárolt extra finom narancshéjam. A töltelék mennyiségét azonban picit megnöveltem.
A linzertészta alább leírt készítési módja számomra már ismert volt, ui. korábban egy másik sütemény kapcsán már kipróbáltam. Nagyon jól működik így is, legfeljebb egy kicsit időigényesebb a vaj cukorral való felhabosítása miatt. Viszont ezzel a módszerrel talán egy kicsit selymesebb állagú és simább felületű tésztát kapunk.
Hogy a töltelék miért nem mák? Mert nálunk a dió a nyerő, legalábbis a Kutyafül és az én esetemben mákkal készítve biztos kevésbé lenne kapós. Így azonban nem volt esélye a sütikének arra, hogy pár napra dobozba kerüljön, mert elég hamar bepusziltuk. :D









Hozzávalók 32 rudacskához:

Tésztához:
30 dkg finomliszt
20 dkg szoba-hőmérsékletű vaj
8 dkg porcukor
1 tojássárgája
csipet só
1 citrom reszelt héja
2 ek. porcukor + 1 cs. darált vaníliás cukor a hempergetéshez

Töltelékhez:
15 dkg darált dió
3 dkg kristálycukor
0,75 dl tej
1 citrom reszelt héja
6 dkg aranymazsola
2 evőkanál méz

elkészítés:

  1. A tésztához a vajat a porcukorral habosra kavarjuk, hozzáadjuk a tojássárgáját, és jól összekeverjük.
  2. A lisztet elvegyítjük a sóval és az alaposan megmosott citrom lereszelt héjával, majd a vajas masszához adjuk, és tésztává gyúrjuk. Folpackba csomagolva félórát hűtőben pihentetjük.
  3. A töltelékhez a mazsolát kisebb darabokra vágjuk, majd a tejjel, a cukorral, a mézzel és a citromhéjjal együtt lábosba tesszük. Felforrósítjuk (nem forraljuk!), majd elzárjuk alatta a gázt, és hozzákeverjük a darált diót. Hűlni hagyjuk.
  4. A pihentetett tésztát átgyúrjuk, hogy nyújtáskor ne repedezzen, kezünkkel téglalap alakúra formázzuk, majd lisztezett munkafelületen 40x28 cm oldalhosszúságú és kb. 0,5 cm vastagságú téglalappá kinyújtjuk. 4 db 10 cm széles sávra vágjuk.
  5. A tölteléket négyfelé osztjuk, mindegyik adagot a két tenyerünk között meghengergetjük, és minden egyes tésztasáv hosszanti szélére fektetjük (de a tészta szélétől elhagyunk egy kis sávot, hogy a szabadon hagyott részt rá tudjuk majd nyomkodni). A szabadon maradt részt óvatosan a töltelékre hajtjuk, és a szélénél összenyomkodjuk.
  6. Az így kapott töltött rudakat lisztbe mártott késsel 8, egyenlő hosszúságú darabra vágjuk, sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatjuk, és előmelegített sütőben világos színűre sütjük.
  7. A rudacskákat még forrón meghempergetjük a vaníliás cukorral elkevert porcukorban, és így hagyjuk kihűlni.

sütési hőfok: 170°C
sütési mód: hőlégkeveréses
sütési idő: kb. 15 perc


Megjegyzés:
Ez a sütemény ugyan nem bonyolult, az elkészítése kissé mégis körülményes lehet elsőre. Eredetileg ui. a tésztát 8 cm-es sávokra kell felvágni, de ez a szélesség nálam kevés volt ahhoz, hogy a tésztát szépen rá tudjam hajtani a töltelékre. Ezért nagyobbra nyújtottam.
Jól záródó dobozban állítólag napokig eláll. :D























































4 megjegyzés:

  1. Ó, hát én meg hol voltam elveszve, hogy csak most értem ide? Roppant csábítóak ezek a kis diós sütemények. Csodás a tálalás! :) Az a jegesmedve és a szalvéta... ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! :) Sebaj, legalább most már megvagy! :D A félretett rudacskák eddig vártak türelmesen, hogy útnak indíthassam őket hozzátok. Otthon fogják magukat érezni nálatok, tekintve, hogy ott is kapnak maguk mellé jegesmacit, sőt barna macit is. :D

      Törlés
  2. De örülök, hogy megsütötted! :) Annyira szeretem ezt a kis aprósüteményt!
    Csoda hangulatosak a fotóid, jó végig nézegetni őket.
    Boldog Karácsonyt kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök neki, hogy rátaláltam nálad erre a sütire, és annak is, hogy tetszik neked diósan. :)
      Köszönöm, én is békés, meghitt karácsonyt kívánok neked! :)

      Törlés