2015. november 9., hétfő

Naan - indiai lepénykenyér









Valahol azt olvastam, hogy ha az ember egyszer megkóstolja a naant, függővé válik tőle. Hát nálam ez bejött. :D Egymás után 3-szor is elkészítettem, pedig évekig csak szemeztem vele. Micsoda veszteség, hogy olyan sokáig halogattam a kipróbálását, mert kb. úgy vagyok vele most, mint anno a vajas pacsnival. De le kell állítanom magam, mert ha így folytatom, elgurulok. :D
Ezt az indiai lepénykenyeret eredetileg egy másik ételhez terveztem megsütni, de végül a napokban készült mexikói csirke egytál mellé próbáltam ki először, mert úgy éreztem, jó lenne hozzá valami kenyérféleség. Egyelőre csak ezt az egyszerű, alap változatot sütöttem meg, de tervben vannak egyéb ízesítésű, más arányokkal dolgozó naanok is. :)
Az első lepénykenyérkém után jó pár videót megnéztem, és az azokban készített kenyerek esetében cukrot is használnak, sőt elsősorban szárított élesztőt tesznek bele. A készítés lépései és a sütési módok is eltérnek egymástól, úgyhogy erről az ételről is elmondható, hogy ahány ház, annyi szokás. :)








Hozzávalók 8 kisebb lepénykenyérhez:

25 dkg liszt
5 dkg joghurt
1 csapott ek. sütőpor
1 tk. só
kb. 1,5 dl langyos víz
5 g friss élesztő
5 ek. olvasztott vaj
1 nagy gerezd fokhagyma (elmaradhat)

elkészítés:

  1. A vízbe belemorzsoljuk az élesztőt, simára keverjük és villával hozzádolgozzuk a liszt felét. (Nokedli állagú tésztát kapunk.) Letakarva félórát pihentetjük.
  2. Beletesszük a sütőporral és a sóval kevert maradék lisztet, a joghurtot, és összegyúrjuk. Ha összeállt, meglocsoljuk 1 evőkanál langyosra hűlt, olvasztott vajjal, majd letakarva negyedórát pihenni hagyjuk.
  3. Finoman átgyúrjuk, beledagasztva a vajat, amivel korábban meglocsoltuk, majd letakarjuk, és újabb 15 percet pihentetjük. Közben 4 evőkanál forró, olvasztott vajat elkeverünk 1 nagy gerezd áttört fokhagymával.
  4. A fényes felületű, rugalmas tésztát 8 részre osztjuk, meggömbölygetjük, tenyerünkkel korong alakúra ellapítjuk, a felületét enyhén meglisztezzük, és lisztezett deszkán mindegyiket nyelv (vagy könnycsepp vagy kör) alakúra és 2-3 mm vastagságúra kinyújtjuk.
  5. Egy nagyobb serpenyőt vagy vokot (szárazon) felhevítünk, beletesszük a naant, és azonnal lefedjük. Közepes lángon kb. 3 percig sütjük, vagyis addig, amíg a felülete hólyagossá nem válik, és az alja barnulni nem kezd.
  6. Óvatosan megfordítjuk, (ekkor megkenhetjük olvasztott vajjal, de ez nem fontos), és fedő alatt további 1 percig sütjük. Tányérra szedjük, letakarjuk, hogy melegen tartsuk, és egymás után elkészítjük a többit is.

Megjegyzés:
Magában vagy tejföllel megkenve, különböző feltétekkel megpakolva, sajttal megszórva is finom, sőt hamburgerszerűen is ehetjük, de elsősorban indiai fűszerezésű ételek mellé kínáljuk. (Kanálként meghajlítva evőeszközként is használhatjuk.)






























Forrás: Szakácsok könyve


2 megjegyzés:

  1. Nagyon szép kenyérkéket sütöttél. :) Én is imádom a naan-t, úgyhogy azt hiszem egy cipőben járunk. Mióta először sütöttem, azóta rendszeresen készül nálunk is. Tényleg nagyon sokféle recept létezik rá, anno én is belemerültem. ...és tényleg, amit én sütök, abban van cukor is. Most viszont nagyon szívesen megkóstolnám a te lepénykenyered, mert úgy érzem nagyon szeretném. ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De örülök, hogy tetszik! :) Igaz, ez nem az én receptem, de legalább saját fotóim vannak róla. :D Olyan jó, hogy te is nagyon szereted. Már alig várom, hogy láthassam a tiédet. Addig is meghívlak egy kis falatozásra - már terítem is az asztalt. :)

      Törlés