2015. március 16., hétfő

Kijevi csirkemell – Szakácsmustra 9. forduló






Nemrégiben először vettem részt a Szakácsmustra nevű játékban, és mivel a staféta most kedves netes ismerősömhöz, Fűszermánia Gabihoz került, úgy éreztem, semmiképp sem maradhatok ki a buliból. A 9. forduló témája Lajos Mari, akitől nekem is van 2-3 szakácskönyvem, de mivel kb. 2 éve a neten rátaláltam a hölgy honlapjára – mert hogy olyan is van ám neki –, ezért most onnan mazsoláztam. Nagyon megörültem, hogy rátaláltam erre a receptre, ui. nemrégiben, amikor vendéglőben ebédeltünk, éppen a kijevi csirkemell volt az egyik, ami az étlap nézegetésekor bekerült a kalapba a mit-is-egyek kérdés kapcsán. El is határoztam akkor, hogy én magam készítem el, és erre láss csodát, épp Lajos Marinál jött szembe velem egy jónak tűnő változata.

A kijevi csirke- vagy jércemell ukrán eredetű étel, bár az orosz élelmiszer-történész, William Pokhlebkin állítása szerint a 20. század elején találták ki, és Novo-Mikhailovsky szelet néven szolgálták fel a Szent Pétervári Kereskedelmi Egyletben. Csak később nevezték át egy akkori szovjet étteremben. (Forrás: Wikipédia)

Én egyébként sajt nélkül, fokhagymás, zöldfűszeres vajjal töltve ismertem, és bevallom nekem úgy jobban ízlik. Nagy valószínűség szerint eredetileg is így készül, de manapság sok étteremben reszelt sajtot is kevernek a vajhoz, hogy tartalmasabb és felszelve tetszetősebb legyen.
Sült krumplit készítettem mellé, illetve díszítésnek egy kis pritaminpaprikával és retekkel dúsított káposztasalátát.





Hozzávalók 4 személyre:

1 egész, nagy csirkemellfilé (kb. 70 dkg)
8 dkg trappista vagy eidami sajt reszelve
5 dkg puha vaj
1 kis csokor vagy 1 ek szárított petrezselyem
10 szál vagy 1 ek szárított metélőhagyma
1 mk mustár
½ mk csípős paprikakrém
1 nagy csipet őrölt vagy morzsolt tárkony
1 ek frissen facsart citromlé
őrölt fekete bors

finomliszt
1 nagy tojás
zsemlemorzsa
kókuszolaj vagy mangalicazsír a sütéshez

elkészítés:

  1. A töltelékhez a vajat villával szétnyomkodjuk, a sajt kivételével minden hozzávalóval alaposan elkeverjük, végül a sajtot is beledolgozzuk.
  2. Az így kapott masszát alufóliára kanalazzuk, a fólia segítségével feltekerjük úgy, hogy kb. 15 cm hosszú rudat kapjunk, majd a fólia végeit megsodorjuk, és 25 percre mélyhűtőbe tesszük.
  3. A húst megmossuk, szárazra töröljük, két fél mellre vágjuk, mindkét darabot a mellcsont felőli oldalától kiindulva óvatosan bemetsszük, és kinyitjuk, mint egy könyvet.
  4. Folpack alatt kiklopfoljuk, vigyázva arra, hogy ne lyukadjon ki, majd a mellek mindkét oldalát enyhén sózzuk és borsozzuk. Mindkettőt egy-egy alufóliára helyezzük.
  5. A töltelékről lehámozzuk az alufóliát, és 8 egyforma vastag korongra szeljük.
  6. Mindkét hússzeletre egymás mellé, a hozzánk közelebb eső széléhez közel 4 töltelékkorongot fektetünk úgy, hogy kissé fedjék egymást, jobbról és balról ráhajtjuk a túlnyúló hússzéleket, és a fólia segítségével feltekerjük. (Az alufóliát nem hagyjuk rajta, az csak a tekerést könnyíti meg.)
  7. A húsroládokat előbb lisztbe, majd felvert tojásba, végül zsemlemorzsába forgatjuk, és bő zsiradékban, közepes lángon minden oldalukon pirosra sütjük.
  8. Papírtörlőre szedjük, hogy leitassuk róluk a felesleges zsiradékot, rézsútosan félbevágjuk, és tetszés szerinti körettel tálaljuk.

Tipp:
Lajos Mari receptje szerint a húst másként kell megtölteni, de én ezt csak a kisebb fajta csirkemellek esetében javaslom. Eszerint 4 fél csirkemellel számolva a mellhús mellcsont felőli szélétől kiindulva zsebet vágunk a húsba, mindegyikbe 2-2 töltelékkorongot dugunk, és fogvájóval lezárjuk a nyílást. A panírozáshoz pedig 3 tojást ajánl, mert duplán kell bundázni, nehogy a zsebből kifolyjon a töltelék.
Nagy csirkemellek esetén jó alternatíva lehet a töltésre, hogy a puha, fűszeres vajjal megkenjük a kiklopfolt hússzeleteket, rászórjuk a sajtot, felgöngyöljük, és bepanírozzuk.
















2 megjegyzés:

  1. Ó! ...és Óóóó! :D Azt a mindenit! Ez aztán igen guszta lett! :) Ha fele olyan finom, mint amilyen jól néz ki a fotókon, akkor isteni! :D
    ...szögletes tál, sült krumpli... :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, de jó, örülök, hogy tetszik! Igaz, ez Lajos Mari érdeme, én csak a töltést csináltam másként. Szerintem neked nagyon ízlene, mert szereted a citromos húsokat. Nekem viszont csak feleannyira ízlett, mint ahogyan a fotókon kinéz. :D De azért persze így is nagyo jót ettem belőle, és a Kutyafül nagyon dicsérte. Küldöm a kóstolót, ebédig bőven odaér. ;)

      Törlés