2013. december 18.

Házi szalámis kifli







Apai nagymamám kalácsainál, „kisdúcainál” és húsos vagy kolbászos kiflijeinél semmit sem szerettem jobban kiskoromban, ha kelt tésztáról volt szó. Amikor hozzá mentünk névnapozni, ő elég gyakran a fent felsorolt finomságok valamelyikével várt bennünket. De a hagyományos, vajkrémmel készült diótorta sem maradhatott el mellőle. Engem azonban a kalács vagy a kifli érdekelt a legjobban. Évek óta nem tartjuk már a kapcsolatot, és mert előrehaladott kora okán már nem süt, így Mamai -féle kolbászos kiflit nem ehetek többet. Megpróbáltam hát reprodukálni a receptjét. Az igazat megvallva, nem tudom, ő pontosan hogyan készítette a tésztát, de nekünk nagyon ízlett a saját receptem szerinti is. Forró, citromos teával az igazi! :)
Mivel a Kutyafül szüleitől nemrégiben kaptunk jóféle házi szalámit, végre – 6 évvel később – ismét megsüthettem, és akkor már újra lefotóztam ezeket a finom kifliket. A hozzávalók mennyiségén pedig egy picinykét variáltam, hiszen időközben kitapasztaltam, hogy lesz a legjobb. :)
Bár a recept ihletője lassan 1 éve, a 100. születésnapja előtt néhány hónappal elment, én ezzel a kiflivel emlékezem meg arról a nagymamámról, akit gyerekkoromban ismertem.






Hozzávalók 12 darabhoz:

Tésztához:

50 dkg finomliszt + egy kevés a dagasztáshoz
1 ek. cukor
1 ek. só
6 dkg vaj
1 tojás
3 dkg friss élesztő
kb. 2,5 dl tej

Töltelékhez:
20 dkg paprikás házi szalámi (lehetőleg csípős)

Kenéshez és szóráshoz:
1 kis tojás
1 ek. víz
szezámmag és fekete szezámmag keveréke

elkészítés:

  1. A liszt közepébe morzsolt élesztőt simára keverjük a cukorral, a fele mennyiségű langyos tejjel, és letakarva felfuttatjuk.
  2. A többi tejben felolvasztjuk a vajat, és miután langyosra hűlt, elkeverjük benne a tojást.
  3. Az élesztős liszthez adjuk a sót, a vajas-tojásos tejet, és lágy tésztává dagasztjuk. Letakarva, huzatmentes helyen megkelesztjük.
  4. A szalámit késes aprítóban ledaráljuk, és 12 adagra osztjuk. A megkelt tésztát 12 egyenlő részre vágjuk, mindegyik darabot meggömbölygetjük, majd letakarva, negyedórát pihenni hagyjuk.
  5. A pihentetett tésztagombócokat liszttel hintett felületen ellipszis alakú, vékony lapokra nyújtjuk, és a hozzánk közelebb lévő szélüket kissé kiszélesítjük.
  6. A tölteléket a tészta hozzánk közelebbi végéhez igazítjuk, és a végeiknél a két tenyerünkkel kissé lefelé nyomva a tésztát, feltekerjük. (A kiflik végei így lesznek szép csúcsosak.)
  7. A töltött péksütiket hajtással lefelé a sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatjuk, és letakarva addig kelesztjük, amíg a sütő bemelegszik.
  8. A tetejüket lekenjük vízzel felvert tojással, megszórjuk a magkeverékkel, és megsütjük. Rácsra szedve langyosra hűtjük.
sütési hőfok: 200°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 20 perc













6 megjegyzés:

  1. Annyira ügyes vagy! Ezek a kiflik csodaszépek! Látszik rajtuk, hogy mekkora szeretettel készültek! A belseje is csodás! :) Mamikádnak boldog születésnapot! ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó de drága vagy! :) Örülök, ha szépnek látod őket, mert én sajnos nem vagyok annyira megelégedve a külalakjukkal. Szerencsére tényleg nagyon fincsik lettek, el is kapkodtuk 2 nap alatt.

      Törlés
  2. Már a látványtól összefut a nyál a számban! De lenyeltem-sajnos kifli nélkül.A képek csodálatosak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Csak egy szavadba kerül és sütök neked. ;)

      Törlés
  3. Sajnos újra 7o kg vagyok, így le kell mondanom erről...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jujjuj, az rengeteg! Akkor nem kapsz se kiflit, se sütit. :D

      Törlés