2013. december 18., szerda

Házi szalámis kiflik






Kiskoromban apai nagymamám kalácsainál, „kisdúcainál” és húsos vagy kolbászos kiflijeinél semmit sem szerettem jobban, ha kelt tésztáról volt szó. Ha hozzá mentünk névnapozni, ő elég gyakran a fent felsorolt finomságok valamelyikével várt bennünket, de természetesen tortát is készített. Engem azonban a kalács vagy a kifli érdekelt a legjobban. Mami épp a napokban töltötte be a 94. életévét, érthető hogy már jó ideje nem süt.
Most eszembe jutott az ő kolbászos mini kiflije, és miután töltött kelt tésztát a pizzás csigán kívül még sosem csináltam, most megpróbáltam reprodukálni a régi ízeket. Az igazat megvallva, nem tudom, ő pontosan hogyan készítette ezt a fajta kiflitésztát, de nekem nagyon ízlett a saját receptem szerinti is. Nem lettek a legszebbek, de forró, citromos tea mellé remek reggeli, ill. vacsora kerekedett belőle, amit még nagyobb örömmel majszoltam a meleg szobában, kitekintgetve a fagyos utcára.





Hozzávalók 10 darabhoz:

Tésztához:
60 dkg finomliszt
1 ek só
1 nagy tojás (nálam tanyasi)
10 dkg vaj
4 dkg élesztő
kb. 2,5 dl tej
1 csapott ek cukor

Töltelékhez:
20 dkg paprikás szalámi (csípős, házi)

Tetejére:
1 kis tojás sárgája
2 ek tej
fekete szezámmag és/vagy lenmag

elkészítés:

  1. Előkészítjük a szalámit: kb. 10 cm hosszúságú rudakra vágjuk, a rudakat félbevágjuk (így félköríves végű tömböket kapunk), majd ezeket hosszában csíkokra vágjuk.
  2. Az élesztőt simára keverjük 1,5 dl langyos, cukros tejben és letakarva felfuttatjuk.
  3. A lisztet tálba tesszük, elvegyítjük a sóval, közepébe mélyedést készítünk, beleütjük a szoba-hőmérsékletű tojást, amit villával felverünk.
  4. A maradék tejben felolvasztjuk a vajat, langyosra hűtjük, majd a felfuttatott élesztővel együtt a liszthez keverjük és lágy tésztává dagasztjuk. Letakarva, meleg helyen duplájára kelesztjük.
  5. Ha a tészta megkelt, finoman átgyúrjuk, 10 egyenlő részre osztjuk, gombócokká formáljuk, majd kb. 2 mm vastagságúra és ellipszis alakúra nyújtjuk.
  6. Ahogy elkezdjük feltekerni a tésztát, több részletben a tekerések elé teszünk a szalámicsíkokból, hogy a töltelék egyenletesen osztódjon el a kifliben. (A hajtás a végén mindenképp alulra kerüljön!)
  7. Egy sütőlemezt kibélelünk sütőpapírral, elrendezzük rajta a kifliket és letakarva újra megkelesztjük.
  8. A tetejüket ezután lekenjük tejjel elkevert tojássárgájával, megszórjuk fekete szezámmaggal vagy lenmaggal, és előmelegített sütőben megsütjük.

sütési hőfok: 190°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 20 perc
















2 megjegyzés:

  1. Annyira ügyes vagy! Ezek a kiflik csodaszépek! Látszik rajtuk, hogy mekkora szeretettel készültek! A belseje is csodás! :) Mamikádnak boldog születésnapot! ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó de drága vagy! :) Örülök, ha szépnek látod őket, mert én sajnos nem vagyok annyira megelégedve a külalakjukkal. Szerencsére tényleg nagyon fincsik lettek, el is kapkodtuk 2 nap alatt.

      Törlés