2012. augusztus 3., péntek

Osztrák meggyes-marcipános kalács







A kalácsról (is) apukám jut eszembe, mivel nagyon ért a készítéséhez. Formára ugyan nem lettek mindig tökéletesek a kalácsai, de ízre igen, és mindig boldoggá tett, ha diós vagy éppen töltelék nélkülivel lepett meg. Egy apróság azonban mindig hibádzott a sima kalács esetében: valahogy sosem tudta számomra elég édesre csinálni. Kislányként és később is, de sokszor mondtam neki, hogy "Ápá, kellett volna még bele egy kis cukor.", mire ő: "Béka, hidd el, hogy tettem bele eleget!". Nem szeretem az olyan sütiket, amibe beleborult a cukor, de a kalács úgy látszik kivételt képez ez alól. "Ápá" már nem süt nekem, ezért csak magamra számíthatok. A kalács nekem még a kenyérnél is misztikusabbnak tűnt, ezért még több bátorság kellett ahhoz, hogy nekifogjak. Életem első kalácsát Dacota receptje alapján készítettem, régóta szemezgettem vele, aztán végül nekiveselkedtem. Bár akkor kifelejtettem belőle azt az 1 mk sót, ill. ez sem lett igazán édes, állagra mégis tökéletes tészta kerekedett belőle. Majdhogynem egy magától foszló kalács lett, úgy szétmászott a sütőben, mivel bolond mód kivettem a formából. Ezen a 90%-os sikeren felbuzdulva, később erre az osztrák recept szerinti kalácsra esett a választásom, és bár féltem a kenyérliszt + víz kombinációtól, némi átalakítás után mégsem csalódtam benne. Izgalmas volt megszegni, és a töltelék mintázatában el-elgyönyörködtem.





Hozzávalók 20 cm-es tortaformához:

Tésztához:
1,5 dl víz vagy tej
3 dkg élesztő
45 dkg fehér kenyérliszt (BL 80)
6 dkg porcukor
2 ek sovány tejpor (Ha tejet használunk víz helyett, akkor ez elhagyható.)
csipet só
7,5 dkg savanykás alma
4 dkg olvasztott vaj
1 egész tojás

Töltelékhez:
12,5 dkg magozott meggy vagy meggybefőtt
20 dkg cukrozott, fehér marcipánmassza
1 tk őrölt gyömbér
1 tk őrölt fahéj
1 ek porcukor

Tetejére:
1 tojás felvert fehérje
1 ek durva szemcsés cukor
2 ek mandulaforgács

elkészítés:

  1. A langyos vízben 1 tk porcukrot feloldunk, belemorzsoljuk az élesztőt, simára keverjük és letakarva felfuttatjuk. Az almát közben megpucoljuk és lereszeljük.
  2. A lisztet a maradék cukorral, a tejporral, a csipet sóval és a reszelt almával elvegyítjük, hozzáadjuk a kihűtött, olvasztott vajat, a felvert tojást, a felfuttatott élesztőt és alaposan összedolgozzuk.
  3. Kézzel addig verjük, amíg már nem ragad sem a tálhoz, sem a kezünkhöz. (Ez a tészta nem lesz olyan hólyagos, mint ahogy azt a kalácstésztánál megszokhattuk, de ez nem baj.)
  4. Ezután letakarva, meleg helyen kb. 45 perc alatt megkelesztjük, majd liszttel vékonyan meghintett deszkára borítjuk. (Dagasztás után az eredeti recept szerint nem kell keleszteni, hanem azonnal nyújtjuk.)
  5. Innentől kezdve kétféleképpen járhatunk el:
    a) A tészta felületét is megszórjuk egy kevés liszttel, 40 cm oldalhosszúságú négyzetté nyújtjuk, elrendezzük rajta a meggyszemeket, meghintjük gyömbérrel és fahéjjal elkevert porcukorral, a gyümölcsréteget megszórjuk reszelt marcipánnal, majd a tésztát lentről felfelé feltekerjük, mint a piskótatekercset, és óvatosan kb. 65 cm hosszú rúddá sodorjuk, amit lazán feltekerünk és egy sütőpapírral bélelt, kivehető aljú, magas oldalú teflon tortaformába kanyarítjuk. Sütés után kerek cipó alakú lesz.
    b) A tésztát két egyenlő részre osztjuk, egyenként 40x20 cm-es téglalapokká nyújtjuk, az előbbi módon megtöltjük, hosszabbik oldalától kezdve lentről felfelé föltekerjük, kb. 65 cm hosszú rudakat sodrunk belőlük, összecsavarjuk őket, majd szintén feltekerjük és így tesszük a formába. (Én ezt a módozatot választottam, mert így sokkal szebb a kalács.)
  6. Egy háztartási fóliát vékonyan megkenünk olajjal, betakarjuk vele a tésztát és meleg helyen további 30 percig kelesztjük.
  7. A megkelt kalács tetejét enyhén felvert tojásfehérjével megkenjük, megszórjuk a cukorral és a mandulaforgáccsal, előmelegített sütő középső részére téve pirosra sütjük, majd rácson hagyjuk kihűlni.
  8. A kalácsot még langyosan tejszínhabbal vagy vaníliafagylalttal kínáljuk.

sütési hőfok: 190°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: 40 perc













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése