2012. július 31., kedd

Diótorta











A Kutyánszkit szülinapja alkalmából mindenképpen olyan tortával akartam meglepni, amit szeret. A diótorta a kedvence, mégpedig az, amit az anyukája süt. Anyósomat kímélendő, bár leginkább a kíváncsiságom okán, fejembe vettem, hogy majd én megsütöm azt a kedvenc tortát. Elkértem a receptet, és nekiláttam. Úgysem sütöttem még olyan sütit, amit nem nagyon szeretek. Persze nem lett belőle meglepetés, mert az én Drágám ott legyeskedett a konyhában, és hol a nyers piskótamasszába, hol a diós krémbe nyalt bele – naná, hogy a fakanalat nyalta, hogy tovább bosszantson. Állítom, hogy félkészen is befalta volna a tortáját. Csapkodtam is a kezét rendesen. Hogy eltereljem egy kicsit a figyelmét, vele kavartattam ki a vajkrémet. És még élvezte is, szóval nem volt benne semmi szentségtörés. Amikor a tészta kisült, kihűlt és kettévágtam, madarat lehetett volna fogatni velem, mert ez lett életem első valóban gyönyörű piskótája. A krém kapcsán is hasonló örömben volt részem. Lehet, hogy ez másnak gyerekjáték, de nekem, aki akkor még csak az elején tartottam a cukrászati tapasztalatoknak – ez volt életem talán 5. piskótája és első főzött krémje –, igazán nagy élményt jelentett a siker. Miután a "meglepi" elkészült, alig bírtam leállítani a Kutyinyeket, hogy ne vágjuk fel a tortát. A szülinapja csak másnap volt, de akkor aztán katarzist élt át. Sőt most már én is diótorta rajongó vagyok. :)
Azóta már sokszor megsütöttem, és a díszítés persze minden alkalommal más és más – az ünnephez igazodva most ilyen fenyőfamintás lett. :)












Hozzávalók 24 cm-es tortaformához:

Piskótához:
6 tojás
20 dkg cukor
20 dkg sima liszt
5 dkg darált dió
½ cs. (6 g) sütőpor
4 ek. víz

Diókrémhez:
4 tojás
35 dkg cukor
20 dkg liszt
1 l tej
20 dkg vaj
1 cs. vaníliás cukor
15 dkg darált dió

Díszítéshez:
10 dkg fehér csokoládé
színes cukorgyöngyök

elkészítés:

  1. A piskótához a tojások sárgáját a cukorral habosra kavarjuk, hozzádolgozzuk a vizet, majd felváltva, apránként beleforgatjuk a sütőporral és a dióval vegyített lisztet, valamint a kemény habbá vert tojásfehérjét.
  2. A tésztamasszát kivajazott, kilisztezett, kapcsos tortaformába simítjuk, és előmelegített sütőben világosra sütjük. Ha kihűlt, két vagy három lapra vágjuk.
  3. A krémhez a tojásokat 20 dkg cukorral habosra kavarjuk, majd a fele mennyiségű tejet és a lisztet csomómentesre dolgozzuk benne.
  4. A maradék tejet egy nagyobb lábasban felmelegítjük (nem forraljuk), majd a tűzről levéve lassan hozzáöntjük a tojásos keveréket.
  5. A lábast visszatesszük a tűzre, és kis lángon, állandó keverés mellett addig főzzük a krémet, amíg be nem sűrűsödik. Amint egyet buggyan, elzárjuk alatta a lángot. Miközben hűl, többször átkeverjük, hogy ne bőrösödjön be.
  6. A vajat a maradék cukorral és a vaníliás cukorral habosra kavarjuk, beledolgozzuk a darált diót, majd alaposan elkeverjük a szoba-hőmérsékletűre hűlt krémmel.
  7. A díszítéshez a csokoládét gőz fölött felolvasztjuk, majd arra alkalmas műanyag flakonba vagy a csücskénél kilyukasztott nejlonzacskóba kanalazzuk.
  8. Egy ív alufóliára fenyőfamintákat rajzolunk, a körvonalait kitöltjük a csokival és megszórjuk díszítőcukorral. Dermedésig mélyhűtőbe tesszük.
  9. Az alsó tortalapra optimális mennyiségű krémet kanalazunk, egyenletesen elkenjük, majd beborítjuk a másik tortalappal. Erre szintén krémet kenünk, és befedjük a 3. lappal.
  10. A torta tetejét és oldalát bevonjuk a maradék krémmel, és pár óra hűtés után a csokifenyőfákkal díszítjük.

sütési hőfok: 170°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 40 perc


Tipp:
A díszítésnek csak a fantáziánk szabhat határt. Pl. megszórhatjuk darált dióval is, cukorgyöngyökkel is, de készíthetünk hozzá diógrillázst 5 dkg durvára tört dióbélből, 7 dkg cukorból és 12 db felezett dióbélből: a durvára tört dióhoz adjuk a cukrot, és lábasban, kis lángon addig hevítjük, amíg a cukor olvadni és barnulni nem kezd.
A diós karamellt teflon tepsibe öntjük és dermedni hagyjuk. Ha kihűlt, durvára törjük, majd bevonjuk vele a torta oldalát, és/vagy a tetejére is szórunk belőle. Végül a torta tetejét körben kirakjuk a felezett diószemekkel.

Megjegyzés:
Én korábban mindig csak 2 lapra vágtam a piskótát, ezért a töltéshez nem tudtam felhasználni az összes krémet, mivel az elég sok. Most először azonban 3 lapra szeltem a tésztát, és így el tudtam osztani benne az összes krémet.
Mivel a piskóta nagyon laza, könnyű, és a krém se kevés + viszonylag lágy is, ezért nehéz úgy szeletelni a tortát, hogy esztétikailag is tökéletes legyen. Zselatin hozzáadásával pedig nem érdemes elrontani a krémet csak azért, hogy könnyebben lehessen szeletelni.
Inkább a krém mennyiségének csökkentését javaslom, bár aki úgy szereti a diókrémet, ahogy az én Kutyafülem, az a kimaradt tölteléket simán elnyalogatja csak magában. Persze készíthetünk belőle poharas desszertet is.






















2 megjegyzés:

  1. Ó, ez a torta csodaszép lett! :) Már tartom is a tesótányérom egy szeletke reményében! ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Épp itt volt az ideje, hogy lecserélődjenek a régi képek, most pedig itt az ideje, hogy kóstolót is küldjek neked belőle. Tesótányérról tesótányérra vándorol át a szelet, majd utána még egy és még egy. :D

      Törlés