2024. június 15.

Macskaszem sütemény

 

 


 
Régen valahogy nem csíptem a fehérjehabbal készült édességeket, éppen ezért a Rákóczi túróst sem, de jó pár éve megszerettem, amikor először sütöttem dióhabos sütit (igaz, abban csoki is volt). Ennek ellenére mégsem jellemző, hogy gyakran készítenék ilyen típusú édességeket, úgyhogy orvosolnom kellett a hiányt, és a gyorsan-frissen leszedett, csekélyke mennyiségű meggyel összehoztam azt a sütit, amit oly' sokan szeretnek. :)
A macska-, bagoly- vagy pávaszemet – azon túl, hogy élesztős változatok is ismertek – általában úgy készítik, hogy a meggy- vagy cseresznyeszemek közé teszik a diós habot, ami miatt a gyümölcsszemek között nagyobb távolság alakul ki, így aztán a süti engem cseppet sem emlékeztet kedvenc szőrös állatom, vagy a fent említett ragadozómadár szemére. Eme skandalum kiküszöbölésére én a meggyszemeket közelebb hoztam egymáshoz, és izgatottan vártam, mi sül ki belőle – azon kívül, hogy egyértelmű volt, milyen sütit csinálok, tehát a dolognak nem ez a része volt meglepetés. :D Alig győztem kivárni, hogy kihűljenek a sütirudak, és amint ez megtörtént, rögtön pattantam is a késsel, hogy felszelve vajh a valóságos macska(bagoly)szemekre jobban hajazó beltartalom tárul-e elém. Hát, khm… annak ellenére, hogy nem éppen 100%-os szépségűre sikerült a süti, azért szerénytelenül mondhatom, hogy szerintem a megszokottnál cicásabb szempárok lestek vissza rám! :D És hogy ne csak a külcsínről essen szó: a süti ízre és állagra is jól vizsgázott, jöhet most már bármikor! :)

 


Hozzávalók 4 kis rúdhoz, 44-48 szelethez:


a tésztához:
45 dkg finomliszt
25 dkg vaj
15 dkg porcukor
egy csipet só
3 tojássárgája
3-4 dkg tejföl

a diós habhoz:
3 tojásfehérje
15 dkg porcukor
15 dkg darált dióbél
1 kezeletlen citrom reszelt héja

a töltelékhez:
kb. 60 dkg magozott meggy (lehetőleg nagy szemű gyümölcsöt használjunk)
5-6 dkg cukor (vagy a meggy édességétől függően)
1 cs. Bourbon vaníliás cukor

elkészítés:
  1. A tésztához a porcukorral, sóval vegyített liszthez adjuk a felkockázott, hideg vajat, és összemorzsoljuk. Hozzáadjuk a tojássárgákat, a tejfölt, és sima felületű tésztát gyúrunk belőle.
  2. A tésztát négyfelé vágjuk, mindegyikből téglatestet formázunk, és folpackba csomagolva, 1 órára hűtőbe tesszük.
  3. Eközben a töltelékhez a magozott meggyet összekeverjük a cukorral, a vaníliás cukorral, és állni hagyjuk.
  4. A lehűtött tésztadarabot gyors mozdulatokkal átgyúrjuk, majd lisztezett munkalapon, egyenként 28x22 cm-es téglalap alakúra kinyújtjuk.
  5. A tésztalap 2 hosszabbik oldala mentén (közvetlenül a tészta szélénél) egyes sorban elrendezzük a meggyszemeket. A tésztát mindkét oldalról ráhajtjuk a meggyre, és mindkét oldalról feltekerjük a tészta közepéig. A betöltött tésztát óvatosan a sütőpapírral bélelt gáztepsire helyezzük. Így járunk el a másik 3 tésztadarabbal is. (Egy tepsire 2 tésztarudat tegyünk!)
  6. A tojásfehérjét a porcukorral fényes, kemény habbá verjük, majd óvatosan beleforgatjuk a citromhéjjal kevert darált diót. A dióhabot négyfelé vesszük, és egy-egy adaggal körben bevonjuk a tésztarudakat.
  7. Egyszerre egy tepsit teszünk az előmelegített sütőbe, és aranybarnára sütjük a süteményeket. Tortarácsra téve hagyjuk kihűlni, majd másfél ujjnyi vastagra felszeleteljük (nekem rudanként 11-12 szelet lett).
sütési hőfok: 180°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 30 perc

Megjegyzés, tipp:

Amíg az egyik tepsin lévő két tésztarúddal foglalkoztam, addig a másik kettőt tálcára téve hűtőben pihentettem. Ezután tettem a tepsire, és vontam be diós habbal. Aki még több habbal szereti, adjon hozzá még 1-2 tojásfehérjét. ;)

 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése