2018. július 17.

Fűszeres-sajtos paratha








Lenyűgöz az indiai konyha, és bár alig ismerem, a sok fűszer miatt közel áll az ízlésemhez. Az a 2-3 étel, amit eddig kipróbáltam, azonnal kedvenc lett, ezért lehet az, hogy úgy érzem, bármit szívesen megkóstolnék, ami ennek a népnek a konyhájából kikerül, legyen az akár zöldségétel is – legalábbis szerintem azt sem tolnám el magamtól kóstolás nélkül. :D
A naant imádom, úgyhogy rögtön bizalmat szavaztam a parathának is, ami az indiai szubkontinens legnépszerűbb kovásztalan kenyere. A chapatinál vastagabb, táplálóbb. A tésztát ghível (tisztított vaj) vagy olajjal kenik, hajtogatják, és ezáltal alakulnak ki a rétegek, de a legtöbb parathára nem jellemző ez az amúgy nagyon guszta rétegesség.
Gyakorlatilag bármivel megtölthetjük, és egyes területeken magába a tésztába is tesznek pl. főtt krumplit, sárgarépát, karfiolt, zöldbabot, mungóbabot, levélzöldségeket, sőt akár ezek keverékét. Olyan is előfordul, hogy mindezek tetejébe még meg is hajtogatják. :D A paratha lehet kerek, sokszög, négyzet vagy háromszög alakú, egyszóval az elkészítés skálája ízesítésben és formában is igen széles. :)
Engem egyébként kísértetiesen emlékeztet a mexikóiak tortillájára, hiszen az alaptészta ez esetben is olajat és vizet tartalmaz, és sütőlapon/serpenyőben készül, csak a zsiradékkal való kenegetés és a hajtogatás miatt a végeredmény mégis más lesz. Csöppet talán még palacsinta fílingje is van. :) Tulajdonképpen elég rendesen csicsog a tisztított vajtól, de ez mégsem zavaró, mert egyrészt a ghí rendkívül egészséges, másrészt el lehet azért úgy is készíteni, hogy a sok vaj ne rontsa le a paratha élvezeti értékét. Magyarul: kevesebb vajjal. :D
A töltött változatát ehetjük magában is, vagy ketchuppal, dahival (indiai joghurt), raitával, csatnival, vagy ahogy én: tejföllel és savanyúsággal. Az egyszerű, töltetlen parathát hagyományosan köretként fogyasztják pl. hús- vagy zöldségcurry mellé. Van, aki feltekeri, és teába mártogatja – de az biztos nem én vagyok. :D
Miután az előző napokban behatóan megismerkedtem a folyékony indiai arannyal, a ghível, ill. ennek a receptnek köszönhetően leteszteltem a paratha tésztáját, hogy mégis milyen is ez a finomnak látszó lapos kenyér, később már bátran alakítottam az én szám íze szerint. Így alakult ki ez az egyszerű, ám igen fincsi fűszeres-sajtos változat. :)






Hozzávalók 10 darabhoz:

a tésztához:
23 dkg finomliszt
2 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
1 csapott tk. só
2 ½ ek. napraforgóolaj
kb. 1,5 dl víz

a töltelékhez:

8-10 dkg folyékony ghí (tisztított vaj)
6 gerezd fokhagyma
1 tk. szárított, morzsolt vagy frissen aprított korianderlevél
késhegynyi őrölt kashmiri csili
15 dkg bármilyen reszelt sajt

elkészítés:

  1. A kész ghít – ha szükséges – felolvasztjuk és elkeverjük az áttört fokhagymával, a fűszerekkel. Félretesszük.
  2. A sóval vegyített lisztkeverékhez adjuk az olajat, villával összedolgozzuk, majd annyi vizet adunk hozzá, hogy közepesen lágy tésztát kapjunk.
  3. Tálba tesszük, a tetejét megkenjük kevés (natúr) folyékony ghível vagy olajjal, és letakarva pihentetjük 30 percet.
  4. A pihentetett tésztát átgyúrjuk, majd 10 egyforma gombóccá formázzuk. 5 percig letakarva pihentetjük.
  5. Egy tésztagombócot nagyon vékony, 24-25 cm átmérőjű körlapra nyújtunk, és a felületét megkenjük kb. 1 teáskanálnyi fűszeres ghível/olajjal.
  6. A tésztát jobbról és balról középre hajtjuk, ráhalmozunk egy adag reszelt sajtot, és föntről, ill. lentről ráhajtjuk a többi tésztát. A széleket, ill. a ráhajtásnál jól lenyomkodjuk. (Ha nem elég vékony a tészta, betöltve még nyújthatunk rajta.)
  7. A töltött parathát ghível/olajjal vékonyan kikent, felhevített serpenyőbe fektetjük, a felül lévő felét lekenjük a megmaradt fűszeres ghível, és kis lángon pirulásig sütjük. Sütés közben a fordítólapáttal lenyomva tartjuk.
  8. Amikor az alul lévő oldalán halványbarna foltok jelennek meg és kicsit felpúposodik a tészta, azonnal megfordítjuk, és ezt az oldalát is pirosra sütjük.
  9. Így járunk el a többi tésztával is – közben a kész parathákat melegen tartjuk –, majd tálaljuk.
Megjegyzés:
Én először betöltöttem az összes parathát (konyharuhával érdemes letakarni, nehogy kiszáradjanak), majd egymás után megsütöttem őket. Nagyobb serpenyőben vagy rostalapon egyszerre többet is kisüthetünk.








2 megjegyzés:

  1. Hű... én is imádom az indiai konyhát! Szívesen megkóstolnám ezt a kenyérfélét. :) Még akkor is, ha csicsog a tisztított vajtól. :D :D :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D Na jó, annyira azért nem csicsog, csak jobban, mint ahogy mi azt mifelénk megszoktuk. :D Örülök, hogy te is ilyen szép érzelmeket táplálsz az indiai konyhával szemben, úgyhogy küldök egy sorozat parathát tokkal vonóval, vagy jobban mondva tejföllel, savanyúsággal. ;)

      Törlés