2017. december 17.

Meggyes-diós kocka







Nemrég megtörtük a hetek óta zsákokban várakozó diót, és megint pont annyi lett, ami a következő szüretelésig elegendő. Mivel a dióbél a mélyhűtőben sokáig eláll anélkül, hogy megavasodna, most is a legalsó fiókot szántam pihenőhelyéül.
Csakhogy a fiók még a maradék 2 kg meggynek adott otthont, ezért az egyik adagot kiolvasztottam, hogy sütemény legyen belőle. Hogy, hogy nem, egy zacskó dió kimaradt a fagyasztásból – egyszerűen nem jutott már neki hely, ezért kezdenem kellett vele valamit. Ezek ketten a meggyel olyan szépen pillogtak egymásra, hogy a hirtelen jött szerelem máris papért kiáltott – muszáj volt frigyre lépniük. :D
Épp nem volt semmi ötletem, ezért meggyes receptek után keresgéltem a neten. Hamar rátaláltam egy nekem tetszőre itt, de mivel a mákkal még mindig nem sikerült közelebbi barátságot kialakítanom sem nekem, sem pedig a Kutyafülnek, ráadásul a meggy mindenképp a diót akarta férjurának, esze ágában sem volt holmi mákok után futkosni, ezért az lecserélődött dióra.
Ezen kívül még egy hangyabokányit alakítottam a recepten – finomliszt helyett ui. tönkölylisztet és teljes kiőrlésű lisztet használtam, ill. a meggytöltelék kapcsán is variáltam egy picinykét. A tetejére pedig csokoládét szántam, hogy még gazdagabb kivitelű legyen. :)
Mákom volt, a süti dióval is mindenkinek ízlett. :D Rendhagyó adventi édesség lett belőle. :)






Hozzávalók 21x32 cm-es tepsihez:

Tésztához:
25 dkg fehér tönkölybúzaliszt
5 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
20 dkg vaj
10 dkg porcukor
6 g sütőpor
2 tojássárgája
3 dkg 20%-os tejföl

Diótöltelékhez:
10 dkg durvára darált dió (késes aprítóval megoldható)
8 dkg porcukor
1 citrom reszelt héja
1 dl tej
10 dkg tönkölybúzadara
2 tojásfehérje

Meggytöltelékhez:
60 dkg fagyasztott, magozott meggy
10 dkg kristálycukor
2 ek. frissen facsart citromlé
2 ek. Portorico rum
1 fahéjrúd
6 dkg vaníliaízű pudingpor

Tetejére:
5 dkg étcsokoládé
1 tk. napraforgóolaj

elkészítés:
  1. A tésztához a porcukorral, sütőporral elvegyített lisztet elmorzsoljuk a hideg vajjal, hozzáadjuk a tejföllel elkevert tojássárgáját, és összegyúrjuk. A tésztát kétfelé vesszük, mindkét darabot téglatestté formázzuk, és folpackba csomagolva hűtőbe tesszük 30 percre.
  2. A diótöltelékhez a darált diót a cukorral és a citromhéjjal együtt lábasba tesszük, hozzáöntjük a tejet, és kis lángon, 1-2 perc alatt összefőzzük. Miután kihűlt, a búzadarával felváltva, a kemény habbá vert tojásfehérjéhez forgatjuk.
  3. A meggytöltelékhez a cukorral, fahéjjal ízesített, kissé még fagyos meggyet lábasba tesszük, felforraljuk, és addig főzzük, hogy levet eresszen. Kivesszük belőle a fahéjrudat, és a meggyet összeturmixoljuk.
  4. A kb. 5 dl turmixolt meggyet kis lángon, folyamatosan kevergetve besűrítjük a citromlével, rummal csomómentesre dolgozott pudingporral. (Kicsit hígnak tűnhet, de mire kihűl, eléri a megfelelő állagot.) Többször átkeverve hagyjuk langyosra hűlni, de ne hűtsük ki teljesen, mert nehéz lesz elkenni.
  5. A lehűtött tésztadarabokat egymás után, lisztezett felületen tepsi méretűre kinyújtjuk, majd az egyik lapot a kivajazott, liszttel hintett tepsibe fektetjük. A felületét villával megszurkáljuk.
  6. Egyenletesen elosztjuk rajta a diótölteléket, majd elsimítjuk rajta a meggypudingot, és befedjük a másik tésztalappal.
  7. Előmelegített sütőben készre sütjük, majd tortarácsra téve, a tepsiben hagyjuk kihűlni. A tetejére a csokoládét az olajjal gőz fölött felolvasztjuk, becsíkozzuk vele a sütemény tetejét, dermedni hagyjuk, majd meghintjük porcukorral, és négyzet alakú szeletekre vágjuk.
sütési hőfok: 180°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 35 perc

Megjegyzés:
Sajnos nekem nincs 20x30 cm-es tepsim, de akinek van, inkább abban készítse.











2 megjegyzés:

  1. Ó, de mutatós lett ez a süti! A meggyes-diós finomságokra évszaktól függetlenül bármikor vevő vagyok. :) Nagyon szívesen megkóstolnám a te rendhagyó adventi sütidet is! ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! ♥ Örülök, hogy te sem tartod furcsának ilyenkor a meggyet. :D Éppen ezért máris csomagolom a kóstolót, hogy mihamarabb odaérjenek hozzátok, és megízlelhessétek ti is. ;)

      Törlés