2017. március 24.

Hajtovány kétféle töltelékkel








Idejét sem tudom, mióta szemezek ezzel a péksütivel. Egy időben, sok egyébhez hasonlóan, ez is igen felkapott volt a különféle gasztroblogokon. De ahogy az már csak lenni szokott nálam, mindig fáziskésésben vagyok, és csak jóval azután készítem el a korábban nagy népszerűségnek örvendő ételeket, hogy a trendiségük már lecsengett. A hajtovány kapcsán nem is értem, miért vártam ilyen sokáig, hiszen ez a sós sütemény igazából olyan, mint a különböző töltelékkel készülő csigák. Márpedig én azt elég gyakran szoktam sütni. A különbség csak annyi, hogy a tésztakígyót nem egyenesre vágjuk, hanem srégen, vagyis háromszögekre, és nem fektetve sütjük, hanem állítva.
Úgyhogy, ha legközelebb csigasütésre adom a fejem, lehet, hogy megint hajtovány lesz belőle. :D
Mivel nem tudtam eldönteni, hogy csak sonkás vagy csak kolbászos legyen eme nagyszerű péksüti, ezért mindkét töltelék úgy döntött, hogy színre lép egyazon napon. A tölteléknél már csak én örültem jobban az aznapi premiernek, mert a kóstolás eredményeként vastapsot kapott a hajtovány.
Csak halkan jegyzem meg, hogy ezt is tejfölbe tunkolva faltuk. :D






Hozzávalók 24 darabhoz:

a tésztához:
37,5 dkg fehér tönkölybúzaliszt
5 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
1 csapott ek. só
0,5 dl napraforgóolaj
2,5 dkg friss élesztő
2,5 dl tej
1 tk. cukor

a töltelékhez:
5 dkg olvasztott vaj
1 kis tojás sárgája
15 dkg lángolt kolbász
15 dkg jó minőségű felvágott (nálam füstölt, sült karaj)
15 dkg bármilyen reszelt sajt

a tetejére:
1 kis tojás
kömény- és szezámmag

elkészítés:
  1. A langyos tejben simára keverjük az élesztőt a cukorral, 1 evőkanál tönkölyliszttel, és letakarva felfuttatjuk.
  2. A sóval vegyített liszthez adjuk a felfuttatott élesztőt, az olajat, és sima felületű tésztává dagasztjuk. Letakarva, meleg helyen a kétszeresére kelesztjük.
  3. A kis darabokra vágott kolbászt zsiradékmentes serpenyőbe tesszük, kisütjük a zsírját, majd a zsírból kivesszük a kolbászt, és miután kihűlt, ledaráljuk. Félretesszük.
  4. A megkelt tésztát 2 egyforma részre osztjuk, meggömbölygetjük, majd letakarva pihentetjük negyedórát.
  5. A tojássárgáját összekeverjük a langyosra hűlt olvasztott vajjal, és kicsit dermedni hagyjuk.
  6. A tésztabucikat 35x35 cm-es négyzetlapokra nyújtjuk, és a felületüket megkenjük a tojásos vajjal.
  7. Az egyik lapot megszórjuk a ledarált felvágottal, a másikat a darált kolbásszal, majd mindkettőre sajtot reszelünk, és kicsit lenyomkodjuk. Mindkettőt felgöngyöljük, majd 12-12 háromszögre vágjuk.
  8. Sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatjuk, és letakarva 20 percig kelesztjük. A megkelt péksütik tetejét lekenjük felvert tojással, megszórjuk a magvakkal, és előmelegített sütőben aranybarnára sütjük. Langyosra hűlve kínáljuk.
sütési hőfok: 190°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 20 perc

Tipp:

A felgöngyölt tésztát nem szükséges teljesen átvágni, mert a rudat egyrészt így könnyebb a tepsire fektetni, és ott bejelölni a háromszögeket, másrészt ha darabjaira vágjuk, sütés közben hajlamosak eldőlni a hajtoványok. Amikor megsült, könnyen darabjaira lehet szakítani a jelölések mentén. Én nem hagytam egyben a tésztarudat, de szerencsére csak 2-3 háromszög borult meg sütés közben.








2 megjegyzés:

  1. Ó, de finom lehet! Szeretem az efféle péksütiket! Kérhetek egy kis kóstolót? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó! :) Örömmel küldök belőle, mert még van a fagyóban. Csak gyorsan kiolvasztom, felmelegítem, és máris megy a kóstoló. ;)

      Törlés