2015. február 4., szerda

Háromsajtos kenyér






Mostanában szinte mindig ugyanolyan kenyereket sütöttem, de most kedvet éreztem hozzá, hogy másfajtát készítsek. Általában saját ötlet alapján sütöm a kenyereimet, de most nem volt kedvem agyalgatni. Elővettem hát a kenyeres könyvemet, és rátaláltam egy olyan receptre, ami azonnal megtetszett. Szerencsére épp olyat sikerült választanom, amihez háromféle sajt kellett. Így fel tudtam használni a már jó ideje a hűtőben gubbasztó mozzarellát, a szintén régóta meglévő mascarpone egy részét, valamint az előző nap vásárolt parmezánt is.
Úgy bántam a nyers tésztával, mint a hímes tojással, mert elég lágy volt. De megérte a gondoskodás, az eredménnyel ui. nagyon meg voltam elégedve, mert ez a kenyér igazán puha, ízletes, és enyhén kiérződik belőle a parmezán kellemes aromája.









Hozzávalók 1 cipóhoz:

40 dkg fehér kenyérliszt
5 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
10 dkg mascarpone
10 dkg dkg mozzarella
7,5 dkg parmezán sajt (vagy grana padano)
3 ek szárított petrezselyem
1 tk só
1 tojás
1 ek olívaolaj + egy kevés a tál kikenéséhez és a kelesztéshez

2,3 dkg friss élesztő
1 ek cukor

1,7 dl víz

Kenéshez és szóráshoz:
1 kis tojás sárgája
1 ek víz
1 csapott ek zabpehely

elkészítés:

  1. Az élesztőt a cukorral együtt tálkába tesszük, a langyos vízzel simára keverjük, és letakarva felfuttatjuk.
  2. A kétféle lisztet elvegyítjük a sóval, a petrezselyemmel, a reszelt parmezánnal, a kis kockákra vágott mozzarellával; hozzáadjuk a felfuttatott élesztőt, az olajat, a villával előzőleg felvert tojást és a mascarponét is, és lágy tésztává dagasztjuk.
  3. Kiolajozott kelesztőtálba tesszük, és letakarva megkelesztjük.
  4. Ha megkelt, lisztezett deszkára borítjuk, gyengéden átgyúrjuk, majd kb. 20 cm átmérőjű gombóccá formázzuk, sütőpapírral bélelt tepsire tesszük, letakarjuk olajjal megkent fóliával és konyharuhával, és addig kelesztjük, amíg a sütő bemelegszik.
  5. Mivel ez egy igen lágy tészta, óvatosan kell vele bánnunk, ezért finoman megkenjük vízzel kevert tojássárgájával, megszórjuk zabpehellyel, és csillag alakban, a kést csak enyhén nyomva, 4 bevágást ejtünk a tetején.
  6. Óvatosan, hogy nehogy összeessen, betesszük a sütőbe, aranybarnára sütjük, majd rácson hagyjuk kihűlni.

sütési hőfok: 200°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 35 perc


Megjegyzés:
Az eredeti recept szerint ez a kenyér fehérítetlen fehér kenyérliszt és granary liszt keverékéből készül a fent leírt arányban, és nincs benne olívaolaj, petrezselyem helyett metélőhagymát használ, illetve a hozzávalók között mozzarella sajtot említ, de a leírásban már 7,5 dkg gorgonzola sajtról beszél.
Metélőhagymám pont nem volt itthon, gorgonzolát pedig még sosem vettem vagy ettem, ezért nem ebben a kenyérben akartam először kipróbálni.
























 


Forrás: Szakácskönyv kenyérsütő gépekhez, Alexandra könyvkiadó, 2000




2 megjegyzés:

  1. Ó, de nagyon szép kenyérke! :) Szívesen megkóstolnám! Imádom a sajtos kenyeret, biztos vagyok benne, hogy a tiéd csuda finom! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Hát valóban nagyon ott van ez a kenyér. :D Meg kell mondjam, nekem sokkal jobban ízlett, mint az amerikai sajtos kenyér, és szerintem az eredetileg ajánlott metélőhagymával pedig még finomabb lehet. Ki kellene próbálni gorgonzolával is. ;)

      Törlés