2024. október 15.

Sonkás-sajtos minizsemle fűszervajjal

 

 

Töredelmesen bevallom, hogy ezt a finomságot még májusban sütöttem, de jól elfelejtettem posztolni. :D A megmaradt húsvéti sonkából készült, aminek a felét az ünnepek után lefagyasztottam, és később, amikor újra kedvem támadt a sonkaevészethez, kiolvasztottam. A felének a felét betermeltük szendvicsre pakolva, a maradékot pedig ebbe a pihepuha, foszlós péksütibe álmodtam bele. Mit álmodtam?! – A két kezemmel gömbölygettem belőle golyócskákat. :D Nem bántam meg! :) Erről a töltött zsemléről is elmondható, hogy jó ez bármikor: reggelire, tízóraira, uzsonnára vagy vacsora gyanánt – utóbbi főleg azoknak, akik nem híznak tőle. :D
Bízom benne, hogy nem köveztek meg azért, hogy ennyivel később merek sonkás receptet mutogatni, de biztos vagyok benne, hogy (amennyiben nem kaptok kötözött vagy paraszt sonkát) egyéb hússal is helyettesíthetitek a húsvétkor szokásos változatot. ;)

Hozzávalók 32 darab minizsemléhez:

a tésztához:
45 dkg finomliszt
5 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
3 dkg cukor
1 csapott ek. (2 g) só
1 tojássárgája
3 ek. olvasztott vaj
1 ek. napraforgóolaj
2,5 dkg friss élesztő
15 dkg görög krémjoghurt
kb. 2 dl víz

a töltelékhez:
20 dkg füstölt, főtt sonka (pl. a húsvéti sonkából)
20 dkg zöldfűszeres vagy natúr krémsajt
7 dkg vörös Cheddar sajt

a tetejére és a kenéshez:
1 tojásfehérje
hántolt napraforgómag
6 ek. olvasztott vaj
1 gerezd fokhagyma vagy 1 tk. fokhagyma granulátum
1 csapott ek. aprított petrezselyemzöldje

elkészítés:
  1. A vajat felolvasztjuk, félretesszük. A kétféle lisztet elvegyítjük a cukorral.
  2. Az elmorzsolt élesztőhöz hozzáadunk egy keveset a cukros lisztből, elkeverjük 1 dl langyos vízzel, befedjük egy kis liszttel, és hagyjuk felfutni.
  3. A meglangyosított joghurtot dagasztótálba öntjük, belekeverjük a tojássárgáját, a sót, hozzáadjuk a fele mennyiségű lisztet, és robotgéppel elkezdjük dagasztani. Felváltva beledagasztjuk a többi lisztet, a vizet, majd kanalanként a vajat, végül az olajat.
  4. A viszonylag lágy tésztát lisztezett munkalapon átgyúrjuk, majd visszatesszük a vékonyan kiolajozott tálba, és letakarva a kétszeresére kelesztjük.
  5. A töltelékhez a sonkát késes aprítóval szálasra (azaz nem túl finomra) daráljuk, összeforgatjuk a reszelt sajttal, és alaposan összekeverjük a krémsajttal. A masszából 32 db golyóbist formázunk. Félretesszük.
  6. A megkelt tésztából 32 gombócot gömbölygetünk, és letakarva 15 percet pihenni hagyjuk.
  7. Egy tésztagombócot ellapítunk, a közepére helyezünk egy sonkagolyót, eldolgozzuk fölötte a tésztát, és az alján, valamint az oldalán is kiolajozott sütőtál közepébe ültetjük. Így járunk el a többi tésztával és töltelékkel is, amelyeket körben elrendezünk a sütőtálban. (A töltött zsemlécskék oldalát körben megkenjük kevés olajjal, mielőtt a sütőtálba tennénk.)
  8. A zsemléket letakarva kb. 20 percet kelesztjük, majd lekenjük lágy habbá vert tojásfehérjével, és megszórjuk napraforgómaggal. Előmelegített sütőben megsütjük.
  9. A vajat (a zsemlék sütési idejének vége felé) felolvasztjuk, hozzákeverjük a zúzott fokhagymát és az aprított petrezselyemzöldet.
  10. A sütőtálat tortarácsra tesszük, a zsemléket még forrón átkenjük a fűszeres vajjal, és így hagyjuk kihűlni.
sütési hőfok: 200°C
sütési mód: alul-felül sütés (középső sín)
sütési idő: kb. 20 perc

Megjegyzés, tipp:

A sütéshez én 24 és 18 cm-es sütőtálat használtam. A nagyobbik tálba 23, a kisebbikbe 9 zsemlét tettem. De megsüthetjük 2 db 20 cm-esben is (kétfelé osztva a töltött péksütiket), vagy tál helyett csupán körkörösen a tepsire helyezve is.
Bármilyen mártogató illik hozzá, de szerintem tormát vagy mustárt tartalmazó tunkolni valóval az igazi. ;)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése