2021. április 16.

Füstölt sonkás-zöldfűszeres kalács

 

 

  


Aki követi a Sünist, az talán emlékszik rá, hogy 2020. január 1-én a Kutyafüllel mi is csatlakoztunk a Veganuár nevű kezdeményezéshez, ami a húsmentes életmódot hirdeti. Azóta a húsfogyasztásunk olyannyira leapadt, hogy tavaly összesen kb. 6, idén pedig még csak 2 alkalommal ettünk húst. És nagyon úgy tűnik, hogy a húsevészet a jövőben karácsonyra, húsvétra és a nyári grillszezonra fog korlátozódni. Az igazat megvallva, egyikünknek sem hiányzik, de ha őszinte akarok lenni, a húsos káposztáról és a húsvéti sonkáról azért egyelőre nem tudunk lemondani. :D Nálunk az előbbi is ünnepi étek – december 25-én és január 1-én Anya jóvoltából van hozzá szerencsénk. A húsvéti sonkát pedig idén is én főztem meg magunknak. Miután egy kis részét elajándékoztam, ill. a javát húsvétkor megettük, azt a kevéske megmaradt sonkát egyéb ételekbe használtam el. Az egyik ez a töltött kalács. Vajjal megkenve, citromos teával kísérve kiváló (húsvéti) reggeli. :)

 



Hozzávalók:

a tésztához:
25 dkg finomliszt
4 dkg porcukor
1 csapott tk. só
4 dkg vaj
1 tojássárgája
1,5 dl tejszín
1,5 dkg friss élesztő
felvert tojásfehérje a kenéshez
szemes mák a díszítéshez

a töltelékhez:
10 dkg főtt, füstölt sonka (nálam a megmaradt húsvéti sonka)
2 ek. aprított metélőhagyma
1 csapott ek. aprított petrezselyemzöldje

elkészítés:
  1. A porcukorral vegyített liszt közepébe morzsoljuk az élesztőt, simára keverjük a meglangyosított tejszín felével, és egy kis liszttel betakarva felfuttatjuk.
  2. Hozzáadjuk a többi tejszínben elkevert tojássárgáját, a sót, a felkockázott, puha vajat, és robotgéppel jól kidagasztjuk. Kézzel kissé átgyúrjuk, majd a tésztát kivajazott tálba tesszük, és letakarva 1 óra alatt megkelesztjük.
  3. A megkelt tésztából 3 egyforma gombócot gömbölygetünk, és letakarva negyedórát pihentetjük.
  4. A sonkát késes aprítóban ledaráljuk. A zöldfűszereket felaprítjuk.
  5. A tésztabucikat 30x20 cm-es téglalap alakúra nyújtunk, az egyik tésztalapra rászórjuk a sonkát, a másikra a zöldfűszereket, a harmadikat töltetlenül hagyjuk. Mindhármat felgöngyöljük, kissé megsodorjuk és összefonjuk.
  6. A kalácsot a sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük, és letakarva 30 percet kelesztjük. A tetejét lekenjük lágy habbá vert tojásfehérjével, megszórjuk mákszemekkel, és előmelegített sütőben megsütjük. Rácsra téve hagyjuk kihűlni.
sütési hőfok: 180°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 25 perc

 


2 megjegyzés:

  1. Nagyon étvágygerjesztő. A jelzett étvágytalanságom erre nem érvényes. A színek, a tálalás csak fokozza az étvágyat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Mondom én, hogy olyat kell enni, amit nagyon szeretsz! ;) Itt vagyok, bármit megsütök neked, ha szeretnéd. ;)

      Törlés