2021. január 21.

Stelle filanti di Carnevale – szerpentin fánk

 

 



 
Tavaly jött velem szembe ez a jópofa, olasz eredetű fánkocska, és azonnal éreztem, hogy nekem ezt ki kell próbálnom. Bár akkor nem mélyedtem el a készítés mikéntjében, de azonnal elmentettem a linket, hogy ne vesszen el (persze több találat is van rá, és színes változatban is ismert). Farsangkor azonban mégsem sütöttem meg, mert akkorra már kialakult, hogy melyik fánkokat próbálom ki. Nem mintha a karneváli időszakon kívül nem ehetnénk ilyen édességet (sőt vannak is olyan fánkok, amiket egész évben készíthetünk), de én olyan balga vagyok, hogy szigorúan betartom a különböző ünnepekhez kapcsolódó időintervallumokat. :D Így hát ez a ropogós finomság 2021-ig várt a sorára, tekintve, hogy ez valóban „karneváli”. Igaz, én nem vagyok oda a csörögéért, amihez ez a tészta azért eléggé hasonlít, de ebben a formában még én is szívesen ropogtattam. :)
Az elkészítése talán picit macerásabb, de az első szerpentinek után hamar rá lehet érezni a formára való rátekerésre és a sütés mikéntjére. Indításkor érdemes ui. összecsippenteni a tésztát, különben a tekerés előrehaladtával egyúttal le is tekeredik a tészta a kezünk mögött. :D A további infókat alább olvashatjátok. ;)

 



 
Hozzávalók:

15 dkg finomliszt
1,5 dkg cukor
1 cs. vaníliás cukor + a tálaláshoz
1 kis csipet só
1 kis bio narancs reszelt héja
1 tojás
1 evőkanál narancslikőr vagy egyéb likőr, esetleg rum
2 ½ ek. tej
kókusz- vagy napraforgóolaj a sütéshez

elkészítés:
  1. A kétféle cukorral, sóval, reszelt narancshéjjal vegyített liszt közepébe tesszük a tojást, a likőrt, és villával összekeverjük.
  2. Hozzáadjuk a tejet, és előbb villával összedolgozzuk, majd kézzel sima felületű tésztává gyúrjuk. Meggömbölygetjük, és folpackkal letakarva 20 percet szobahőmérsékleten pihentetjük.
  3. A pihentetett tésztát lisztezett felületen 35x35 cm-es négyzet alakúra kinyújtjuk, és kb. 8 mm széles sávokra vágjuk.
  4. A tésztacsíkokat – nem szorosan – a cannoli vagy habroló formákra tekerjük, és bő, forró olajban, közepes lángon alig 1 perc alatt kisütjük. (Egyszerre csak keveset tegyünk az olajba!)
  5. Ha kisültek, a formával együtt kivesszük az olajból, és lehúzzuk róluk a szerpentineket. A sütőformákat hagyjuk kihűlni, és az olajat papírtörlővel leitatjuk róluk. A műveletet addig ismételjük, amíg van tésztánk.
  6. A kész szerpentineket megszórjuk vaníliás porcukorral, és tálaljuk. Lekvárba is tunkolhatjuk.

Megjegyzés:
A fánkokat én már az olajban két villa segítségével igyekeztem leügyeskedni a formákról, mert ekkor még lágyabb a tészta. Kihűlve sajnos hajlamos ráragadni, és a feszegetéstől eltörhet a már ropogóssá vált szerpentin.
Nekem 12 db habroló formám van, így csak azután folytattam a többi tésztacsík rátekerését a formákra, amikor az első 12 darab kisült (egyébként négyesével sütöttem). Ekkor elzártam a gázt a serpenyő alatt, hogy amíg a következő adagot rácsavarom a kihűlt és tisztára törölt formákra, addig ne égjen meg az olaj.
A likőr persze elhagyható, mégis tanácsos beletenni, mert segít, hogy ne legyen olajos a tészta.

Tipp:
Különböző színű, gél állagú ételfestéket is adhatunk hozzá, hogy színes szerpentinekkel örvendeztessük meg a gyerekeket. ;)
Kevés vajat is tehetünk bele, attól függően, hogy melyik recept szerint készítjük.

 



Ötlet: innen

2 megjegyzés:

  1. Csodásak lettek! És ugye milyen finomak? Lehet megint sütök én is a hétvégén, olyan jó elropogtatni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, kedves vagy! :) Bizony, nagyon gyorsan elkopott nálunk is! Veszélyes! :D

      Törlés