2014. szeptember 25.

Linzertészta





Jó ideig féltem az omlós tésztától, mert pár alkalommal megjártam vele. Vagy túl kemény lett, vagy nem sült meg rendesen. Egyszóval mindig volt vele valami bibi. Míg nem rátaláltam a tökéletes receptre, amit egykori barátnőmtől kaptam. Ő remekül értett a készítéséhez, és a tőle átvett receptet használva soha többet nem fogott ki rajtam a linzertészta. 
 
Hozzávalók 24 cm-es piteformához:

20 dkg liszt
12 dkg hideg vaj
7,5 dkg cukor
1 kis tojás
késhegynyi sütőpor (elmaradhat)
csipet só (elmaradhat)

elkészítés:

  1. A sütőporral, sóval vegyített lisztet elmorzsoljuk a felkockázott vajjal, hozzáadjuk a cukrot, majd a felvert tojást is hozzáöntve, gyors mozdulatokkal sima felületű tésztává gyúrjuk.
  2. A kész linzertésztát háztartási fóliába csomagolva hűtőbe tesszük 30-60 percre, és ezután már dolgozhatunk is vele.

Megjegyzés:
A fent leírt mennyiségekkel készült linzertészta megsülve nem lesz se túl vastag, se túl vékony, mondhatni optimális vastagságúra sül, legalábbis az én ízlésemnek éppen így felel meg. Ha valaki vastagabbat szeretne, vagy kicsit nagyobb a sütőformája, az 30 dkg liszttel, 20 dkg vajjal és 10 dkg cukorral számoljon, vagyis a klasszikus 3:2:1-es aránnyal. A fenti receptben ugyan nem tartottam be az arányt, de ennyi eltérés még nem eredményez nagy különbséget, csupán egy kicsit édesebb lesz a tészta.
A linzertészta pár napig hűtőben is eláll, de lefagyasztva kb. 3 hónapig eltartható.

Tippek:
  • Ha előre felvert tojást keverünk a morzsalékos tésztához, akkor homogénebb tésztát kapunk.
  • A kis méretű tojás nem folyósítja el a tésztát.
  • Érdemes gyorsan dolgozni a tésztával, különben a vaj megolvad.
  • Ha a tészta túl lágy, inkább tegyük hűtőbe, mert ha még több lisztet adagolunk hozzá, kemény lesz. Ha úgy érezzük, hogy a tészta mégis igényel egy kis lisztet, akkor kis adagokban gyúrjunk hozzá egy keveset.
  • Könnyebb bánni a tésztával, ha rögtön azután, hogy összeállítottuk, máris kinyújtjuk, beleillesztjük a sütőformába, és nejlonzacskóba húzva hűtőbe tesszük felhasználásig, de minimum 20 percre.
  • Az omlós tészta receptekben olvashatunk egyéb hozzávalókat is: darált diót, mogyorót, mandulát, citrom- vagy narancshéjat, stb. Ha pl. darált diót keverünk a liszthez, akkor nagyon oda kell figyelni az arányokra; 20 dkg liszthez maximum 5 dkg diót keverjünk, különben a benne lévő olaj túl lággyá teszi a tésztát. A darált mandulával és mogyoróval már egy kicsit bátrabban bánhatunk, de azért ezekből sem kell túl sokat tenni a liszthez. A citrushéjaktól pedig kellemes illata és zamata lesz a tésztánknak.






2 megjegyzés:

  1. Klassz! :) Mi finom készül belőle?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! :) Egy elrontott, flantésztás torta miatt készült. Előbbit kivágtam a kukába, de a tetején lévőket erre a tésztára ültetettem rá. Majd egyszer csak felkerül, és meglátod. :)

      Törlés