2014. március 4.

Hajtogatott fehér kenyér vadkovásszal





Zsófi, a vadkovászom egyre erősebb. :) És csupán 2 és fél hét leforgása alatt lett ilyen „body builder”. Pedig eddig csak 3 kenyér tésztáját emelte, mégis pompásan dolgozik már sok liszttel is. Szinte ki se kell várni a teljes kelesztési időt. A tésztája is már egyre jobban hasonlít a jól ismert kenyerekéhez.
Ennek a hajtogatott kenyérnek az elkészítési módjában van egy mozzanat, ami nekem nagyon tetszik, de én ezt most elmismásoltam, mert egyrészt formakenyeret akartam, másrészt nincs megfelelő nagyságú cserépedényem, sőt semmilyen nagyságú sütőedényem sincs, amiben cipó formájú kenyeret süthetnék. Így aztán a fent említett hagyományőrző „varázsfogás” helyett a jól megszokott módon, sütőformában és nem pedig alaposan kilisztezett, nedves konyharuhában kelesztettem, hogy aztán az irigyelt, fedeles cserépedényben süthessem. Sebaj, nekem így is tetszik! :)
Én még elég forrón szeltem fel, mert egyre sötétedett és sietnem kellett a fotózással, ezért kissé elnyúlt a tésztája.




Hozzávalók 1 kenyérhez (24x11x7 cm-es sütőformához):

10 dkg vadkovász + 1 dl víz + 10 dkg fehér kenyérliszt
43 dkg fehér kenyérliszt
2 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
1 tk. só
1 tk. cukor
2,5 dl víz

elkészítés:

  1. Előző este a befőttes üvegben lévő, már aktív vadélesztőnkből a kelesztőtálba öntünk 10 dkg-nyit, elkeverjük 1 dl vízzel, 10 dkg liszttel, és letakarva hagyjuk, hogy felfusson. (Ez 3-6 óra lehet a hőmérséklettől függően. Én egész éjszakán át pihentettem szobahőmérsékleten.)
  2. Másnap beleszitáljuk a liszteket, hozzáadjuk a sót, a cukrot, a vizet,  és közepesen lágy tésztává dagasztjuk. A tésztát enyhén kilisztezett kelesztőtálba tesszük, és letakarva, meleg helyen 10 percet pihentetjük.
  3. Újra megdagasztjuk, és újabb 10 perc pihentetés után ismét megdagasztjuk. Harmadszor is pihentetjük, de most már 20 percet, majd negyedjére is megdagasztjuk, és ezúttal 30 percig kelesztjük.
  4. A megkelt tésztát lisztezett felületre borítjuk és meghajtogatjuk: fentről le és lentről fel egymásra hajtjuk, majd balról-jobbra is egymásra hajtjuk. (A meghajtogatott tészta közel négyzet alakú lesz.)
  5. Vékonyan kiolajazott, enyhén kilisztezett kelesztőtálba tesszük, letakarjuk, és 1 órát kelesztjük. Ezután ugyanígy meghajtogatjuk, és újabb 1 óra kelesztés után harmadszor is meghajtogatjuk. 1 órát kelesztjük.
  6. Lisztezett felületre borítjuk, kicsit kihúzkodjuk, feltekerve megformázzuk, és sütőpapírral bélelt, vékonyan kiolajozott sütőformába tesszük. Letakarva, meleg helyen 1,5 órát kelesztjük. A sütőt közben előmelegítjük 230°C-ra.
  7. A megkelt kenyér tetejét bevágjuk és bespricceljük vízzel (megszórhatjuk liszttel is). Egy másik sütőformát is bevizezünk, befedjük vele a kenyeret, és sütőbe tesszük.
  8. 20 perc elteltével 200°C-ra csökkentjük a hőfokot, levesszük róla a fedelet, és további 30-35 percet sütjük. Kötőtűvel ellenőrizzük, hogy megsült-e (ha könnyen belemegy, akkor biztos átsült.) A kenyeret kivesszük a formából és rácson hagyjuk kihűlni.
sütési mód: alul-felül sütés








2 megjegyzés:

  1. Annyira szép ez a kenyér, hogy nincs szívem megenni! :D ...de mégis! Kérek szépen két szeletet vacsorára. ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kenyerem és én nagyon örülünk, hogy ilyen szépnek látod, köszönjük szépen! :) Ahhoz mit szólsz, ha küldök a mai sütésből? Abból szerintem már ehetsz nyugodt szívvel. Mellesleg a mai lett az eddigi legfinomabb, úgyhogy jobban jársz. :D Holnap reggelire odaér.

      Törlés