2014. szeptember 8.

Courronne





Megtetszett ez a lyukas közepű, kerek, francia kenyér. Nem csak a formája, de a készítési módja is érdekes - emlékeztet a vadkovászos kenyérére -, és bár sok idő telik el, mire végre megkóstolhatjuk, mégis érdemes megsütni.
A 2-3 napos érlelés a minimum ennél a kenyérnél, de legfeljebb 1 hétig lehet erjeszteni az előtésztát. Én 2 napra terveztem, de aztán 5 lett belőle, mivel közben elutaztunk egy rövid időre. Minél tovább pihen, elvileg annál erőteljesebben érezhető a savanykás, kovászos íz. Érdekes módon ez nálam nem így volt, legalábbis nekem nem tűnt fel, hogy savanykás lenne. Ráadásul elég lapos lett, mert az előírt mennyiségekkel dolgozva meglehetősen lágy tésztát kaptam, illetve biztosan nem tett jót neki, hogy sütés előtt kivettem a közepéből a tálkát, mivel nem sütésbiztos lévén nem kockáztathattam, hogy elrepedjen. (A sors iróniája, hogy mosogatás közben aztán mégis eltört.) Célszerű tehát sütésálló tálkát használni. Az én kenyerem nagyon hamar megsült, pedig a recept kb. 30 percet írt.
Örülök, hogy kipróbáltam, jó kis kaland volt, mondhatni finom kaland. :) Persze ezt is jó lenne eredeti környezetben, francia hozzávalókból elkészítve, illetve jóféle francia sajtokkal együtt tálalva megízlelni.






Hozzávalók 1 kenyérhez:

Chefhez:
5 dkg finomliszt
¼ mk. szárított élesztő
3 ek. (45 ml) víz

Első frissítéshez:
4 ½ ek. (65 ml) víz
11,5 dkg finomliszt

Levainhoz:
1,15 dl víz
11,5 dkg fehér kenyérliszt

Tésztához:
2,4 dl víz
32,5 dkg fehér kenyérliszt
1 ½ tk. só
1 tk. cukor
1 dkg friss élesztő (vagy ½ tk. szárított élesztő)
liszt a szóráshoz

elkészítés:

  1. A chefhez egy kis tálkában elkeverjük a hozzávalókat, és olívaolajjal megkent folpackkal letakarva, meleg helyen pihentetjük 2-3 napig. Ha elérkezett az idő, feltörjük a chef kérges tetejét, és meggyőződünk róla, hogy a belseje pezseg-e már, illetve illatos-e. (Nekem ezzel a lépéssel volt egy kis bajom, ui. egyáltalán nem volt kérges a teteje, viszont buborékos volt, és határozottan illatozott is.)
  2. Ha pezseg és illatozik, egymás után hozzáadjuk az első frissítéshez előírt hozzávalókat, és kemény tésztává keverjük. Visszatesszük rá a fóliát, és újabb 2 napig érleljük.
  3. A levainhoz a kész chefhez adjuk a vizet, a kenyérlisztet, és megdagasztjuk. Nedves konyharuhával lefedve, szobahőmérsékletem pihentetjük 8 órát.
  4. A tésztához 0,5 dl vízbe morzsoljuk az élesztőt, és a cukrot is hozzáadva, simára keverjük, és letakarva felfuttatjuk. 
  5. A levainból kivesszük kb. a felét (20 dkg-ot), hozzáadjuk a sóval elkevert lisztet, a felfutott élesztőt, a többi vizet, és fakanállal összekeverjük. Adunk még hozzá annyi lisztet, amennyitől dagaszthatóvá válik, és a tálban hagyva, kézzel megdagasztjuk. (A többi levaint felhasználhatjuk egy másik kenyér sütéséhez, vagy süthetünk két courront is.)
  6. A megdagasztott tésztát lisztezett felületre tesszük, gömbölyűre formázzuk, és a tenyerünk élével egy kis bemélyedést készítünk a tészta közepébe. A mélyedést az ujjunkkal átlyukasztjuk, majd a lyukat fokozatosan kiszélesítjük, mint amikor fánkot készítünk. A lyuknak kb. 13 cm átmérőjűnek kell lennie.
  7. A tésztát vékonyan kiolajozott, vagy sütőpapírral bélelt tepsire helyezzük, és a lyukba teszünk egy kis tálkát, hogy a nyílás a tészta kelesztésekor szabályos kör maradjon. Befedjük olajjal megkent folpackkal, és meleg helyen a duplájára kelesztjük.
  8. A kenyér tetejét megszórjuk liszttel, éles késsel 4 helyen bemetsszük (az enyém olyan lágy volt, hogy képtelen voltam mélyebb vágást ejteni rajta), és előmelegített sütőben pirosra sütjük. Rácsra téve hagyjuk kihűlni.
sütési hőfok: 230°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 20 perc






Forrás: Szakácskönyv kenyérsütő gépekhez

6 megjegyzés:

  1. Bitang jól néz ki! Nem rendelhetek egyet vacsorára? ;-)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D Köszi, örülök, hogy tetszik! Már csomagolom is, nyisd az ablakot, megy a küldemény. ;)

      Törlés
  2. Nagyon szép lyukacsos "kenyérkéd" lett. Én is szoktam ilyen bonyolult dolgokat készíteni, és szerintem egyáltalán nem baj, hogy lágy lett a tésztája, mert gyanús, hogy ilyennek is kell lenni, mint a baguette-nek. Gyönyörű és nagyon ügyes vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Brigi! :) Na igen, a vadkovászos időszakomban én is jókat elmolyoltam a péksütikkel, kenyerekkel, de azóta ez az első ilyen "bonyibb" kenyér.
      Én úgy gondolom, hogy a túl lágy tésztát nem lehetne igazán kör alakúra formázni, az csak gyükérkenyérhez és baguette-hez jó, mert azokat nem nagyon kell formázni. Szerintem a liszt fajtájában keresendő a dolog nyitja, hiszen nem egyformán viselkednek: az egyik több, a másik kevesebb vizet vesz fel. De azért tényleg jó lenne látni, mi kerül ki egy valódi francia pék keze alól. :)

      Törlés
  3. Ez aztán fantasztikusan néz ki! Biztosan finomra sikeredett! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! :) Igen, nekünk ízlett. A megmaradt levainból is hasonlót sütöttem, de abba már tettem olívaolajat. Úgy még jobb volt szerintem.

      Törlés